دانشگاهها از گرانبهاترین ذخایری شناخته میشوند که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد.امروزه این مراکز در سطح جهان،به لحاظ دارا بودن دانش و فن،از اعتبار زیادی برخوردارند و از عوامل عمده دگرگونی اجتماعی به شمار میآیند.نهادهای آموزش عالی باید جوانان را برای تغییرات و دگرگونی های مداوم در جهان سراسر متحول امروزی آماده کنند(نیستانی،رامشگر،۱۳۹۲) .به همین دلیل،دانشگاههای معتبر نمی توانند صرفا به صلاحیت فنی و علمی خود بسنده کنند ،بلکه باید رسالت فرهنگی خود را با توجه به ساخت اجتماعی و فرهنگ بومی شان به انجام رسانند.دانشگاههای بزرگ جهان ،فرهنگ ساز بوده و در برهه هایی از زمان ،تاثیر پذیری ژرف بر تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته اند(نیستانی،رامشگر،۱۳۹۲).
دانشجویان به علت وضعیت سنی و اجتماعی،از قدرت فعالیت بالایی برخوردارند و دارای جنبههای متعدد خلاقیتی اند یا با آن روبرو میشوند.از زمان آغاز به کار مؤسسات آموزش عالی در ایران ،همواره شاهد حضور تعیین کننده و تاثیر گذار دانشجویان در عرصه های مختلف سیاسی ،فرهنگی و علمی کشور بوده ایم.نظر به اینکه در همه زمانهاو مکانها،دانشگاهها را محور عقلانی و مرکز تجمع اندیشمندان و نخبگان جامعه می دانند ،لذا نقش مؤثر دانشگاه در بسط فرهنگ جامعه ضروری می کند (همان منبع).دانشجویان به عنوان مخاطبان اصلی دانشگاهها،گروهی فعال،پر تحرک و برخوردار از انرژی و تواناییهای قابل ملاحظه اند که میتوانند در جریان فعالیتهایجامعه برای نیل به پیشرفت و ترقی روز افزون ،در کلیه حوزه های صنعتی و اقتصادی و به ویژه حوزه های فرهنگی،نقش مهمی را بر عهدهگیرند.با توجه به زمینههای موجود در جامعه دانشجویان باید مجموعه ای از مهارتها و تواناییها ازجمله برنامهریزی،فهم فرهنگی،قابلیت انجام کار گروهی،قابلیت استفاده از فناوری و توانایی برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و …..را در خود درونی کنند (نیستانی،رامشگر،۱۳۹۲).فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها ،در شکل درست آن،به علت دارا بودن ویژگیهایی از قبیل موارد ذیل،زمینه مناسب را برای توسعه فرهنگی و به تبع آن توسعه همه جانبه برای فرد،دانشگاهوجامعه فراهم میکنند:
۱-ایجاد زمینه برای پرورش استعدادها و تواناییهای بالقوه دانشجویان.
۲-ایجاد علاقه به محیط دانشگاه.
۳-ایجاد زمینه برای تجربه مشارکت و کار گروهی.
۴-ایجاد زمینه برای تمرین مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن در قبال وظایف محوله.
۵-تمرین برنامه ریزی و مدیریت فعالیتها.
۶-تقویت روحیه نظم و احترام به حقوق دیگران.
۷-بالا بردن قدرت ابتکار و خلاقیت در برخورد با موقعیتهای پیشبینی نشده و غیر منتظره.
بدیهی است جامعه ما در حال حاضر درگیربحرانهاییاز جمله:بحران اقتصادی سیاسی،مدیریتوبحران فرهنگی است که این بحرانها،دارای تاثیر متقابل بر یکدیگرند.ولی به نظر میرسد بحران فرهنگیموجود در جامعه ،نقش پایدارتری ایفا میکند.تعدادی از مشکلات فرهنگی مبتلا به جامعه ما،عبارتند از :نبود فرهنگ کار گروهی،ناصحیح بودن الگوهای مصرف،منفی نگری،نبود فرهنگ کار به عنوان ارزش عدم توجه به برنامه ریزی،توجه نداشتن به عامل زمان و..(نیستانی،رامشگر،۱۳۹۲).
-
- Shtainer ↑
-
- Colingford ↑
-
- Gidnez ↑
-
- Aplian ↑
-
- Cultura ↑
-
- Thompson ↑
-
- Girard Augustine ↑
-
- -Dupuy ↑
-
- Shtainer ↑
-
- Colingford ↑
-
- Gidnez ↑
-
- Aplian ↑
-
- Cultura ↑
-
- Thompson ↑
-
- Girard Augustine ↑
-
- -Dupuy ↑
-
- . Approach ↑
-
- John Henry ↑
-
- . Research approach ↑
-
- . Vocational approach ↑
-
- . Student development approach ↑
-
- Jean Piaget ↑
-
- Paul Goodman ↑
-
- Call Rogers ↑
-
- . Social commitment approach ↑
-
- . Multi purpose universities approach ↑
-
- Gardner ↑
-
- Fayol ↑
-
- Planning ↑
-
- Organizing ↑
-
- Commanding ↑
-
- Coordination ↑
-
- Controlling ↑
-
- – Woodhal ↑
-
- -Singen ↑
-
- -Altabach ↑
-
- -Woodhall ↑
-
- Folton ↑
-
- -Altabach ↑
-
- Participative Culture ↑
-
- -Gidnez ↑
-
- -Brevis Cohen ↑
-
- -Taylor ↑
-
- -Sir Eduart Barnet ↑
-
- -Raymond Williams ↑
-
- -Gay Roche ↑
-
- -Taylor ↑
-
- -Dixon ↑
-
- -Hiller ↑
-
- -Hrskvvyts ↑
-
- -Taylor ↑
-
- -Cohen ↑
-
- -Leslie ↑
-
- -Cohen ↑
-
- -Leslie White ↑
-
- White ↑
-
- -Cohen ↑
-
- -Davis ↑
-
- Cohen ↑
-
- Cortazzi ↑
-
- Lixian ↑
-
- -Brvglfyld ↑
-
- -Inglehart ↑
-
- -Michael Todaro ↑
-
- -Ziegler ↑
-
- -Karman ↑
-
- Dupuy ↑
-
- Cultural Development ↑
-
- -Girard Augustine ↑
-
- -Dkvyyar ↑
-
- -Terry Yandys ↑
-
- -Terry Yandys ↑
-
- -Pierre Bourdieu ↑
-
- -Jean Claud Pasvn ↑
-
- -Spengler ↑
-
- -Altabach ↑
-
- -Francois Jacob ↑