با توجه به مباحث گفته شده برای گراف (۴-۲۷-الف) مشخص می شود که با نصب FCL بر روی خطوط خطچین این گراف سرعت حفاظت پنج رله کاهش مییابد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
گراف (۴-۲۷-ب)
نتایج بدست آمده از قسمت قبل در رابطه با نصب FCL بر روی خطوط L2-8 و L10-12 در اینجا نیز مورد استفاده قرار میگیرند. همانطور که بیان شد با نصب FCL بر روی این دو خط سرعت حفاظت دو رله کاهش مییابد.
حال خطوط بین باسهای ۲ و۳ در نظر گرفته میشوند. بین این دو باس دو خط وجود دارد که در جدول (۴-۱) در ردیفهای ۱ و۲ آمدهاند. L2-3 در ردیف ۱ از این جدول نماینده دو خط سری به صورت زیر میباشد:
شکل۴- ۳۲: خطوط سری تشکیل دهنده L2-3
با نصب FCL بر روی L2-1 سرعت حفاظت R3-1 کاهش مییابد. به همین ترتیب با نصب FCL بر روی L1-3 حفاظت R1-2کند خواهد شد. بنابراین FCL بر روسی هر کدام از این خطوط قرار گیرد سرعت حفاظت یک رله کاهش مییابد.
L2-3 در ردیف ۲ از جدول (۴-۱) تنها شامل یک خط میباشد که با نصب FCL بر روی آن حفاظت هیچکدام از رلهها کند نمی شود.
با توجه به مباحث بالا مشخص می شود که با بکارگیری FCL بر روی خطوط خطچین گراف شکل (۴-۲۷-ب) سرعت حفاظت سه عدد از رلهها کاهش خواهد یافت.
گراف (۴-۲۷-ج)
در رابطه با نصب FCL بر روی خطوط L2-8 ، L3-8 و L10-12 قبلاً بحث شده است. نتایج نشان میدهد که با نصب FCL بر روی این سه خط سرعت حفاظت چهار رله کاهش مییابد.
حال L10-15 در نظر گرفته می شود. با نصب FCL بر روی این خط حفاظت هیچکدام از رلهها کند نخواهد شد. اما با کمی دقت مشخص میگردد با نصب FCL بر روی خطوط L10-15 و L10-12 سرعت حفاظت R10-3 کاهش مییابد.
بنابراین با بکارگیری FCL بر روی خطوط مشخص شده در گراف شکل (۴-۲۷-ج) سرعت حفاظت پنج عدد از رلهها کاهش خواهد یافت.
گراف (۴-۲۷-د)
در رابطه با نصب FCL بر روی همه خطوط L2-8 ، L3-8 ، L3-10 و L10-15 قبلاً بحث شده است. تنها نکته قابل توجه اینست که با نصب FCL بر روی خطوط L3-10 و L10-15 سرعت حفاظت R10-12 کاهش خواهد یافت. بنابراین با بکارگیری FCL بر روی خطوط مشخص شده در این گراف سرعت حفاظت پنج رله کاهش خواهد یافت.
بنابراین از بین چهار گراف شکل (۴-۲۷) با بهره گرفتن از گراف (ب) کمترین کندی در حفاظت پس از نصب FCL وجود خواهد داشت. همانطور که قبلاً گفته شد با نصب FCL در شبکه این گراف سرعت حفاظت تنها سه عدد از رلهها کاهش مییابد. به همین دلیل در این مرحله گراف (ب) به عنوان بهترین گراف انتخاب می شود.
حال محل دقیق نصب FCLها مشخص خواهند شد. به همین دلیل گراف (۴-۲۷-ب) مجدداً در شکل (۴-۳۳) آورده شده است.
شکل۴- ۳۳: مناسبترین گراف بدست آمده از حل الگوریتم پیشنهادی
L2-3 در ردیف ۲ از جدول (۴-۱) تنها شامل یک خط میباشد. بنابراین FCL بر روی آن قرار داده می شود. اما L2-3 در ردیف ۱ از این جدول (همانطور که در شکل(۴-۳۲) دیده می شود) از دو خط سری تشکیل شده است. با نصب FCL بر روی یکی از این دو خط سری سرعت حفاظت تنها یک رله (R1-2 و یا R1-3) کاهش خواهد یافت. پس از نصب FCL جریان خطای دیده شده توسط هر کدام از این دو رله تنها جریان خطای DG متصل شده به باس ۱ میباشد (از جریان عبوری از FCL صرفنظر شده است). بنابراین همه شرایط برای نصب FCL بر روی L1-2 و یا L1-3 یکسان بوده و هر کدام از این دو خط را میتوان برای نصب FCL انتخاب نمود. در نتیجه دو حالت برای محل نصب FCL وجود خواهد داشت.
حال L10-12 در نظر گرفته می شود. این خط از دو خط سری مطابق شکل (۴-۳۱) تشکیل شده است. شرایط نصب FCL بر روی هر کدام از خطوط L10-16 و یا L12-16 یکسان میباشد. بنابراین در اینجا نیز دو حالت برای محل نصب FCL وجود دارد.
حال L2-8 در نظر گرفته می شود. همانطور که قبلاً گفته شد این خط از سه خط سری مطابق شکل (۴-۲۹) تشکیل شده است. همچنین بیان شد بر روی هر کدام از این سه خط FCL نصب شود سرعت حفاظت دو رله کاهش خواهد یافت. از آنجایی که رلههای سیستم توزیع از نوع اضافه جریان جهتی میباشند، حالتی که سرعت حفاظت دو رله پشت سرهم کاهش یابد نامناسب خواهد بود. زیرا سرعت حفاظت سیستم به شدت کم خواهد شد. برای درک مفهوم رلههای پشت سرهم شکل زیر را در نظر بگیرید.
شکل۴- ۳۴: دو خط سری برای درک مفهوم رلههای پشت سرهم
رلههای این خطوط از نوع اضافه جریان جهتی میباشند. فلشهای نشان داده شده در کنار رلهها، جهت دید هر رله را نشان می دهند. باتوجه به جهت دید رلهها، R1-2 و R3-2 به ترتیب پشتیبان برای رلههای R2-3 و R2-1 میباشند. دو رله که جهت دید یکسان داشته و یکی پشتیبان دیگری باشد رلههای پشت سرهم نامیده میشوند. بنابراین به رلههای R1-2 و R2-3 و همچنین R3-2 و R2-1 رلههای پشت سرهم میگویند.
نصب FCL بر روی هر کدام از خطوط L2-4 و L7-8 باعث می شود که سرعت حفاظت دو رله پشت سرهم به ترتیب (R4-7 و R7-8) و (R7-4 و R4-2) کاهش یابد. اما اگر FCL بر روی L4-7 نصب شود حفاظت رلههای R7-8 و R4-2 که رلههای پشت سرهم نیستند کند خواهد شد.بنابراین در این حالت سرعت حفاظت بالاتر خواهد بود.
با توجه به مطالب بالا چهار حالت برای نصب FCL وجود دارد. این حالتها در جدول (۴-۲) آورده شده اند. هر کدام از این حالات انتخاب شود از نظر تعداد FCL و سرعت حفاظت رلهها بهینه خواهد بود. بنابراین میتوان هر کدام از این حالات را به دلخواه انتخاب نمود. در این پایان نامه حالت یک انتخاب شده است.
جدول۴- ۲: حالتهای مختلف نصب FCL
خطوطی که بر روی آنها FCL نصب می شود
حالت نصب FCL
L1-3 , L2-3 , L4-7 , L10-16
۱
L1-3 , L2-3 , L4-7 , L12-16
۲
L1-2 , L2-3 , L4-7 , L10-16
۳
L1-2 , L2-3 , L4-7 , L12-16
۴