ایجاد ارزش افزوده در فرآیندهای کسب وکار
ارتباط دهی موثر سازمان با مشتریان، ارباب رجوع یا عرضه کنندگان
تولید محصولات یا خدمات جدید
بهبود اثربخشی تصمیم گیری مدیران و افزایش کارآیی سازمان
ارتقای یادگیری سازمانی
کسب مزیت رقابتی]۲ [
۲-۲-۳- روش ها و متدولوژهای برنامه ریزی راهبردی
برنامه ریزی راهبردی منجر به استخراج راهبردها یا جهت گیری های کلی سازمان می گردد. تهیه برنامه راهبردی شامل سه مرحله اساسی ۱- تدوین استراتژی ۲- اجرای استراتژی ۳- ارزیابی استراتژی می باشد. در شکل زیر ارتباط بین این مراحل در الگوی استراتژی آمده است:
اجرا
بازخور
تعیین
هدف های بلندمدت
تعیین ماموریت
بررسی
عوامل
خارجی
بررسی
عوامل
داخلی
تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژیها
تعیین هدف های سالانه و سیاست ها
تخصیص منابع
محاسبه و ارزیابی عملکرد
تدوین
کنترل
شکل ۲-۴: الگوی مدیریت استراتژیک
بیشترین انتظاری که از برنامه ریزی راهبردی میرود فراهم ساختن امکان مانور سازمان در محیط متغیر، برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۲-۳-۱- رویکردهای برنامه ریزی راهبردی
روش های ارائه شده برای برنامه ریزی راهبردی را می توان به دو گروه کلی زیر دسته بندی کرد:
روش های مبتنی بر رویکرد تجویزی[۱]
در این روش با بکارگیری دستورالعمل ها و ابزارهای تحلیلی به استخراج استراتژی ها می پردازند. در واقع استخراج هر استراتژی مبتنی بر انجام فرایندی گام به گام است که برای هر گام آن دستورالعملی خاص تجویز شده است. نمونه این روش ها، تحلیل SWOT و ماتریس هایBCG ، SPACE، IE و GS می باشد.
در این روش به جنبه های علمی و تحلیلی مباحث برنامه ریزی استراتژیک بیشتر از جنبه های هنرمندانه آن می پردازد و تا حد قابل قبولی بر اساس عوامل قوت، ضعف، فرصت و تهدید محیط پیش بینی کرده، سپس استراتژی را بصورت کاملا آگاهانه و قدم به قدم، طراحی کرده، اجرا و کنترل می کند. پس در این روش سه مرحله بارز و جداگانه، طراحی، برنامه ریزی و موقعیت یابی وجود دارد.
روش های مبتنی بر رویکرد توصیفی[۲]
در این روش بر ارائه الگوی مفهومی به منظور خلق استراتژی ها تاکید دارند و توسعه تفکر استراتژیک را زیربنای دستیابی به استراتژی های اثربخش می دانند و آن را موثرتر از دستورالعمل های خاص می دانند. پس در این روش باید فضای تفکر استراتژیک را در سازمان ایجاد کرد.
در واقع در این روش به جنبه های هنرمندانه مباحث برنامه ریزی استراتژیک بیشتر اهمیت داده، و پیش بینی آینده در شرایط تغییر و تحول را چندان امکان پذیر نمی داند. از طرفی نیز فرصت ها و تهدیدهای بیرون سازمانی را غیر قابل اطمینان می داند. معتقد است باید بیشتر استراتژی ها را متاثر از سازمان ها دانست و انتخاب استراتژی و سپس تغییر ساختار سازمان مبتنی بر این استراتژی ها را نه صحیح و نه چندان عملی می داند. علاوه بر اینها با توجه به شرایط و عوامل بیرونی که چندان ھم قابل پیش بینی نیستند باید در هر مقطع تصمیم های متناسب را اتخاذ نمود. امکان تفکیک بین فرایند طراحی و اجرا فقط در سازمان های بسیار ساده و غیرپیچیده وجود دارد]۱و۶[.
۲-۲-۳-۲ – متدولوژی های برنامه ریزی راهبردی
بطور کلی یک روش برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات برای کلیه سازمان ها وجود ندارد باید هر روش را متناسب با شرایط و اهداف سازمان بومی سازی کرد. سازمان ها عموما با توجه به معیارهای پیچیدگی سبد نرم افزاری موجود، مراحل توسعه یافتگی سازمان، مشکلات آنی متوجه مدیران و سازمان، جایگاه سازمان در بازار کسب و کار و اهمیت سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در آن روش برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات را برای خود انتخاب می کنند. در زیر روش های برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات ارائه شده است]۲ [:
روش سه مرحله ای برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات
مرحله اول کجا هستیم؟ یعنی توانمندیهای فعلی سازمان چیست؟ مرحله دوم به کجا می خواهیم برویم؟ جهت گیری کسب و کار و استراتژیک سازمان چیست؟ و مرحله سوم چگونه به آنجا برسیم؟ یعنی شکاف بین آنچه هستیم و آنچه باید باشیم چه اندازه است و برای رسیدن به آن به چه اقداماتی نیاز داریم؟ مسیر موفق در این راه چیست؟
ارزیابی وضعیت موجود فناوری و سازمان IT
الگوبرداری: جهت گیریهای رقبا در IT
ارزیابی وضعیت موجود فناوری و سازمان IT
الگوبرداری: جهت گیریهای رقبا در IT
ارزیابی وضعیت موجود فناوری و سازمان IT
الگوبرداری: جهت گیریهای رقبا در IT
ما چگومه می خواهیم به آنجا برسیم؟
ما فردا کجا می خواهیم برویم؟
ما امروز کجا هستیم؟
شکل ۲-۵: روش سه مرحله ای برنامه ریزی استراتژیک IT/IS
روش سگارز و گرو برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات
این فرایند شامل مراحل شروع و آمادگی، تحلیل استراتژی سازمانی، ارزیابی IT/IS فعلی، تحلیل عملیات جاری سازمان، تکمیل مدل سازمانی، تعریف معماری اطلاعات، طراحی برنامه استراتژیکIT/IS و بازبینی و ارزیابی می باشد.
فرایند برنامه ریزی استراتژیک ITSP
این روش یک فرایند منطقی، گام به گام، زمانبندی شده و هدفمند است که شامل گام۱بررسی میزان وابستگی سازمان به فناوری اطلاعات(با توجه به نوع سازمان: سازمان های سنتی، سازمان های شبکه ای، سازمان های خلاق و سازمان های پیچیده)، گام ۲ تعیین نیازهای آتی سازمان به فناوری اطلاعات( با بهره گرفتن از مدل های متفاوتی چون: مدل چرخه حیات سازمان، مدل گروه مشاوران بوستون، مدل تحلیل نیروها، مدل تحلیل زنجیره ارزش و مدل تحلیل موجودیت)، گام ۳ اولویت بندی نیازهای آتی سازمان به فناوری اطلاعات، گام ۴ تعیین وضعیت ترکیب IT/IS جاری در سازمان، گام ۵ شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم های موجود، گام ۶ تعیین ترکیب جدید IT/IS سازمان، گام ۷ برنامه ریزی عملیاتی بکارگیری ترکیب جدید فناوری اطلاعات و گام ۸ بکارگیری مکانیزم بازخورد در برنامه ریزی استراتژیک IT/IS در سازمان می باشد.