حل مساله
– کمک به فراگیران در مورد حل مشکلات و مسائل زندگی خود
– استفاده از روش مواجهه منطقی با موضوع ، توانایی حل مسائل زندگی خود
– شناخت مشکل و ابعاد آن ، بررسی پیامدهای ناشی از مواجهه با مشکل و مقابله با آن
توانمندی در بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات و انتخاب بهترین راه حل مساله و رسیدن به هدف
برقراری ارتباط موثر
– آموزش در مورد چگونگی بیان افکار و احساسات خود به دیگران با بهره گرفتن از اشعار و سروده ها و خواندن دکلمه و انشاء
– انتقال مفاهیم تفاوت بین ارتباط یک سویه و دو سویه
– عوامل موثر در ارتباط دو سویه و احساسات مرتبط با آن
– جلب توجه به اجزای کلامی و غیر کلامی ارتباط و شناخت موانع ارتباط
توانایی در افراد برای برقراری ارتباط کلامی یا رفتاری مناسب با فرهنگ جامعه و موقعیت خود و ارزش ها و باورهای خود
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روابط بین فردی
– این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و موثر با دیگران کمک می کند .
– روش آموزشی این مهارت ، استفاده از بازی ها به خصوص بازی های کلامی ، تقویت ، ایجاد و ابقای روابط دوستانه با دیگران ، تقویت حس روابط گرم و صمیمانه با خانواده و قطع روابط ناسالم با دیگران
ایجاد توانایی در غلبه بر کمرویی و خجالت و گوشه گیری
تقویت مهارت مکالمه بین فردی
ایجاد روابط رفتاری و کلامی سالم و راحت با دیگران
تفکر خلاق
– این توانایی به افراد کمک می کند تا راه حل های مسائل و پیامدهای هر کدام را بررسی کند .
– استفاده از یک آگهی تبلیغاتی برای تحلیل و استخراج نتایج
– روش بارش فکری ، فرد قادر می شود مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود دریابد و باسازگاری و انعطاف پذیری بیشتری به زندگی روزمره بپردازد .
توانمندی افراد آموزش دیده برای خلاقیت و ایجاد طرح های نو و جدید و فکر کردن به چیزهایی فراتر از آن چه موجود است ، مطرح کردن آن چه یک باره به ذهن خطور می کند .
تفکر نقادانه
– توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب شخصی ، استفاده از تصاویر و تابلو در کلاس ، این مهارت فرد را قادر می سازد در برخورد با ارزش ها ، فشار گروه همسالان و رسانه های جمعی مقاومت نماید و قدرت اندیشه و تفکر خود را پرورش دهد .
توانمندی برای قرار دادن علامت سوال در مقابل انجام هر کار یا رفتاری ، نپذیرفتن هر مساله ای قبل از نقد و بررسی و انتخاب صحیح ترین راه .
مقابله با استرس
– شناسایی منابع تنش و استرس و نحوه ی تاثیر آن بر انسان
– استفاده از روش فعال آموزشی ایفای نقش
– تهیه فهرستی از شایع ترین مشکلات جسمانی و روانی ناشی از استرس میان دوستان و آشنایان ، یادگیری درجات مختلف استرس و شناسایی تنش های مفید و بی ضرر
ایجاد توانایی برای شناسایی منابع استرس ، راه های صحیح مقابله با کاهش آن ، یادگیری تفکیک بین استرس های مفید و مضر .
مقابله با هیجان ها
– شناخت انواع احساسات و هیجان ها ، روش آموزشی این مفاهیم ایفای نقش و نمایش بوده ، در این مهارت تفاوت بین احساسات و هیجانات منفی و مثبت آموزش داده شد و موقعیت هایی که موجب بروز هیجان های منفی می گردد مشخص گردید .