سابقه کار کشاورزی
آگاهی از نهادههای زیستی
استفاده از نهادههای زیستی
شرکت در کلاسهای آموزشی-ترویجی
متغیرهای مؤثر بر پذیرش نهادههای زیستی
پذیرش نهادههای زیستی
فاصلهای
۱-۶-۳ متغیرهای وابسته
۱-۱-۶-۳ ادراک از سودمندی نهادههای زیستی
الف: تعریف مفهومی: احتمال ذهنی شکل گرفته در شخص نسبت به مفید بودن انواع فناوریهای اطلاعاتی قابل دسترس در محیطکار برای انجام وظایف است، به این ترتیب که هر چه این فناوریها عملکرد کاری آنها را در محیط شغلی بهبود بخشند مفیدتر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند( سلیمانی و زرافشانی، ۱۳۹۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ب: تعریف عملیاتی: منظور از سودمندی، احتمال ذهنی کشاورزان گندمکار در خصوص مفید بودن نهادههای زیستی است که از طریق سوالاتی همچون استفاده از نهادههایزیستی سبب کاهش عوارض ناشی از سمپاشی برای کشاورزان میشود، استفاده از نهادههای زیستی سلامت محصولات کشاورزی را بالا میبرد، استفاده از نهادههای زیستی سبب اطمینان بیشتر مردم به کشاورزان میشود که با بهره گرفتن از طیف لیکرت ۵ گزینهای از خیلی مخالفم تا خیلی موافقم و با بهره گرفتن از ۹ گویه مورد سنجش قرار گرفت و همچنین از پاسخگویان خواسته شد تا دیدگاه خود را در خصوص هر یک از گویه های مطرح شده مشخص نمایند.
۲-۱-۶-۳ ادراک از سهولت استفاده از نهادههای زیستی
الف: تعریف مفهومی: درک شخص از سودمندی فناوری، تحت تأثیر این واقعیت است که وی درک کند استفاده از فناوری آسان است(یعقوبی و شاکری، ۱۳۸۷). ب: تعریف عملیاتی: منظور از سهولت، درک کشاورزان گندمکار در خصوص آسان بودن استفاده از نهادههای زیستی است که از طریق سوالاتی همچون دسترسی به نهادههای زیستی آسان است، یادگیری چگونه استفاده کردن از نهادههای زیستی آسان است و غیره که با بهره گرفتن از طیف لیکرت ۵ گزینهای از خیلی مخالفم تا خیلی موافقم و با بهره گرفتن از ۴ گویه مورد سنجش قرار گرفت و همچنین از پاسخگویان خواسته شد تا دیدگاه خود را در خصوص هر یک از گویه های مطرح شده مشخص نمایند.
۳-۱-۶-۳ نگرش در رابطه با بهره گرفتن از نهادههای زیستی
الف: تعریف مفهومی: ارزیابی یک فرد در مورد مطلوب بودن یا نبودن یک رفتار است، در واقع قضاوت فرد در خصوص اینکه یک رفتار خوب یا بد است(لیدرر ۱و همکاران، ۲۰۰۰).
ب: تعریف عملیاتی: منظور از نگرش، در واقع احساسات و باورهای کشاورزان گندمکار در خصوص استفاده از نهادههای زیستی است که از طریق سوالاتی همچون به نظر من کشاورزی باید طوری انجام بشود که به محیطزیست صدمه وارد نشود، من حاضر نیستم با بهره گرفتن از کود و سموم شیمیایی خاک را آلوده کنم، من حاضر نیستم برای کنترل علف های هرز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کنم که با بهره گرفتن از طیف لیکرت ۵ گزینهای از خیلی مخالفم تا خیلی موافقم و با بهره گرفتن از ۱۶ گویه مورد سنجش قرار گرفت و همچنین از پاسخگویان خواسته شد تا دیدگاه خود را در خصوص هر یک از گویه های مطرح شده مشخص نمایند.
۴-۱-۶-۳ تمایل در رابطه با بهره گرفتن از نهادههای زیستی
الف: تعریف مفهومی: اراده و آمادگی فرد برای انجام یک رفتار(براتی و همکاران، ۱۳۹۰، رونی و همکاران ، ۲۰۱۱).
ب: تعریف عملیاتی: منظور از تمایل، در واقع آمادگی و اراده کشاورزان گندمکار در خصوص استفاده از نهادههای زیستی است که از طریق سوالاتی همچون من قصد دارم از کود حیوانی کاملا پوسیده برای افزایش سلامت محصولات کشاورزی استفاده کنم، من قصد دارم با بهره گرفتن از کودهای آلی و زیستی هزینه های خرید سموم و کودهای شیمیایی را کاهش بدهم، من قصد دارم با استفاده کودهای آلی و زیستی بروز بیماری در انسانها را کاهش دهم که با بهره گرفتن از طیف لیکرت ۵ گزینهای از خیلی مخالفم تا خیلی موافقم و با بهره گرفتن از ۷ گویه مورد سنجش قرار گرفت و همچنین از پاسخگویان خواسته شد تا دیدگاه خود را در خصوص هر یک از گویه های مطرح شده مشخص نمایند.
et.al – Lederer 1
۵-۱-۶-۳ رفتار در رابطه با بهره گرفتن از نهادههای زیستی
الف: تعریف مفهومی: مجموعه عقاید، اعمال، باورها و طرز تلقیات یک فرد را رفتار میگویند(مرکزنوسازی و تحول اداری،۱۳۹۱). ب: مفهوم عملیاتی: منظور از رفتار، اعمال و طرز تلقیات کشاورزان گندمکار در خصوص استفاده از نهادههای زیستی است که از طریق سوالاتی همچون من از زبالههای حیوانی و گیاهی به عنوان کود برای حاصلخیز کردن مزرعه گندم استفاده میکنم، من مزرعه خود را مالچپاشی (کاه و کلش، برگ درختان، خاک اره )میکنم، من به جای استفاده از سموم و علفکشهای شیمیایی از وجین کردن دستی برای کنترل علف های هرز مزرعه ام استفاده میکنم که با بهره گرفتن از طیف لیکرت ۵ گزینهای از خیلی مخالفم تا خیلی موافقم و با بهره گرفتن از ۸ گویه مورد سنجش قرار گرفت و همچنین از پاسخگویان خواسته شد تا دیدگاه خود را در خصوص هر یک از گویه های مطرح شده مشخص نمایند.
۲-۶-۳ متغیرهای مستقل
۱-۲-۶-۳ ویژگیهای فردی و حرفهای
ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان گندمکار شامل متغیرهای سن، تحصیلات، تعداد اعضای خانواده، نوع مالکیت اراضی، سطح زیر کشت گندم، میزان مصرف سم در هر هکتار، میزان مصرف کود شیمیایی در هر هکتار، سابقه کار کشاورزی، شغل دوم و شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی است که هر کدام در ادامه توضیح داده میشود.
سن: تعداد سالها و ماهها و روزهائى است که از عمر (روز تولد) یک فرد مىگذرد و مقدار زمانی است که فرد زندگی کرده که به صورت باز از پاسخگویان پرسیده شده است.
سطح تحصیلات: منظور آخرین مدرک تحصیلی پاسخگو است که گزینه های این متغیر چنین است:
۱- بیسواد ۲-ابتدایی ۳- راهنمایی ۴- دیپلم ۵- فوق دیپلم ۶- لیسانس و بالاتر
تعداد اعضای خانوار: تعداد افرادی که تحت سرپرستی کشاورزان گندمکار قرار دارند و به صورت باز این سوال پرسیده شده است.
میزان مالکیت اراضی: در واقع تصرف فرد نسبت به چیزی است که به صورت مالکیت شخصی، شخصی و اجارهای، اجاره دادن: نقدی، اجاره دادن: سهمبری، اجاره کردن: نقدی و اجاره کردن: سهمبری پرسیده شد.
سطح زیر کشت: میزان اراضی زیر کشت محصول اصلی که با یک سوال باز از گندمکاران پرسیده شده است.
مصرف سم در هر هکتار: مقدار استفاده از سم در هر هکتار کشت محصول گندم توسط گندمکاران و به صورت یک سوال باز از گندمکاران پرسیده شده است.
مصرف کود شیمیایی در هر هکتار: مقدار استفاده از کود شیمیایی در هر هکتار کشت محصول گندم توسط گندمکاران و به صورت یک سوال باز از گندمکاران پرسیده شده است.
سابقه کار کشاورزی: تعداد سالهایی که کشاورزان به تولید محصول گندم پرداختهاند و به صورت یک سوال باز از گندمکاران پرسیده شده است.
شرکت در کلاسهای آموزشی- ترویجی: حضور یا عدم حضور کشاورزان در کلاسهای آموزشی که به صورت سوال بسته بله و خیر از گندمکاران پرسیده شده است.
۷-۳ تجزیه و تحلیل داده ها