سه سؤال برای یافتن پاسخ این مطلب که از سه حالت حمل:کامیون به طور منظم، ال.اچ.وی و بارج کدام برای این کار بهتر خواهد بود طرح شده، که با توجه به معیارهای پیشنهادی فرموله شده اندو پاسخ به این سؤالات از طریق مصاحبه، مشاهده، بررسی ادبیات و جلسات طوفان مغزی داده شده است.
از نتایج این تحقیق می توان گفت که روش حمل با بارج دارای هزینه کارآمدتر و میزان آلودگی کمتر است. همچنین نشان میدهد که گام های بیشتر حمل و نقل با اجرای تنها یک خط بارج، میتواند سطح کارایی حمل با بارج را بدتر کند و فاصله بحرانی روش های حمل و نقل را افزایش دهد.
ولف و دیگران، سال ۲۰۱۲ مسأله ی کانتینرهای خالی را در منطقه ی بالتیک بررسی کردهاند. آن ها بیان می دارند در حالی که در سالهای ۲۰۱۰-۲۰۰۵ میزان سهم جابه جایی کشورهای جهان از کانتینرهای خالی (مانند امارات )۲۰درصد بوده است در منطقه بالتیک[۸۶]۲۶- ۲۱ درصد کانتینر خالی جا به جا شده است و راهکارهای زیر را برای حل این مسئله ضروری می دانند:
کاهش هزینه های مکان یابی مجدد برای کانتینر خالی شده، استانداردسازی جریان اطلاعات، ردیابی و قابلیت دانستن محل کانتینر، کنترل فرایند عملیات در ترمینال، قیمت گذاری، ادغام های عمودی و افقی، هماهنگی زیر ساخت ها و رو ساخت ها و بررسی موقعیت بازار.
کارملیک[۸۷] و دیگران سال ۲۰۱۲ در مقاله ی”لجستیک کانتینرهای خالی”به صورت کیفی لجستیک کانتینرهای خالی و عدم تعادل در تجارت را بررسی میکنند. در ابتدای مقاله ظرفیت جهانی کانتینر را بررسی میکنند و در ادامه عدم تعادل در تجارت کانتینری، لجستیک عملیاتی کانتیرهای خالی، بازیگران درگیر در لجستیک کانتینر های خالی و جریان کانتینرهای خالی در مختصرا شرح داده شده اند.
جان و اسچلینگمیر[۸۸] نیز در سال ۲۰۱۴ تحقیقی با عنوان ” همکاری در لجستیک کانتینرهای خالی” ارائه کردهاند که از جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در زمینه ی کانتینرهای خالی میباشد. برائکرز (۲۰۱۱) ضمن تحقیق خود پیشنهاد داده بود که مطالعات آتی به بررسی فرصت های صرفه جویی در هزینه ها از طریق همکاری های بین خطوط بپردازند و تحقیق جان و همکاران بر این موضوع تمرکز یافته است. نویسندگان، لجستیک، تکنولوژی، قیمت گذاری و مدیریت و سازمان دهی را به عنوان اهرم های کشتیرانی برای افزایش کارایی در لجستیک کانتینرهای خالی معرفی کردهاند و بیان داشته اند که این اهرم ها به دو دسته قابل تقسیم هستند:۱٫ آن هایی که نیاز به جا به جایی و حمل و نقل کانتینر خالی را کاهش میدهند و۲٫ آن هایی که هزینه ی جا به جایی هر کانتینر خالی را کاهش میدهند به عنوان مثال با بهبود طراحی شبکه.
روش انجام تحقیقآنان بدین صورت است که بر اساس نظر محققان مبنی بر این که تبادل تجهیزات بین متصدیان حمل و نقلی به کاهش شمار حرکات کانتینر خالی منجر میگردد از اطلاعات ۹ کریر که ۴۶ درصد از بازار کانتینر را در دست دارند و اطلاعات دقیق آمار کانتینرهای خالی آن ها موجود بوده است استفاده کرده و اطلاعات مبدأ، مقصد و حرکات هر کانتینر خالی در ماه را ثبت کردهاند که جمعا ۳۵ میلیون جابه جایی در ۳۰۸ خوشه ی جغرافیایی ثبت گردیده است. نتایج تحقیق آنان گویای این واقعیت است که به کارگیری روش همکاری ۱۰-۵ درصد از جا به جایی کانتینرهای خالی را کاهش میدهد. البته در مسیرهای مختلف این میزان متغیر است اما به طور میانگین ۱۰-۵ درصد حرکات کانتینرهای خالی به وسیله ی همکاری بین خطوط، قابل پوشش و انطباق است.
آن ها بیان داشته اند در حالی که اهرم های تکنولوژی، قیمت گذاری و لجستیک بسیار مورد توجه هستند به نقش همکاری ها بسیار کم پرداخته شده است، شیوه های مشارکت و همکاری میتوانند داخلی یا خارجی باشند و این همکاری از ۲ طریق صورت میگیرد:۱٫ تبادل کاتینر خالی و۲٫ سرمایه گذاری مشترک در کانتینر خالی. نویسندگان اذعان داشته اند دلایل متعددی وجود دارد که چرا به کارگیری روش همکاری در عمل مشکل است. یک دلیل میتواند این باشد که اگر تمام کریر ها ایمبالانس[۸۹] یکسانی داشته باشند مبادله ی تجهیزاتشان به کاهش بازآوری کانتینر خالی کمک نمی کند.
۲-۸-خلاصه ی فصل
در این فصل ابتدا مختصرا به بیان مقدمه و تاریخچه و مشکلاتکانتینریزاسیون پرداخته شد و در ادامه، معرفی مختصری از بندر خرمشهر ارائه شد و در پایان، مقالات و پژوهش های خارجی صورت گرفته در حیطه ی کانتینرهای خالی به طور مفصل بررسی گردید. فصل سوم، روش شناسی تحقیق و معرفی ابزارها و تکنیک های به کار گرفته شده در این تحقیق میباشد.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱-روش و نوع تحقیق
انتخاب روش تحقیق درپژوهش ها بستگی به موضوع تحقیق، اهداف و ماهیت تحقیق دارد. محقق برای پاسخگویی به مسائل تحقیق ملزم به انتخاب یک متدلوژی و استراتژی کلی است تا به کمک آن بتواند، داده ها و اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند و به مسائل پاسخ دهد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است تا مشخص نماید چه شیوه یا روشی را انتخاب نماید تا او را هرچه سریعتر و دقیقتر در دست یابی به پاسخ کمک کند.
تحقیقات بر اساس هدف به سه گروه بنیادی، کاربردی وتوسعه ای تقسیم میشوند:
-
- تحقیقات بنیادی : این تحقیقات که مبنایی یا پایه ای خوانده میشوند در جستجوی کشف قوانین و حقایق علمی و شناخت پدیده ها میباشند.
-
- تحقیقات کاربردی : این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده است به وجود میآید و برای رفع نیاز مندی های بشر و بهبود و بهینه سازی و افزایش رفاه انسان مورد استفاده قرار میگیرد.
- تحقیقات توسعه ای : این تحقیقات را باید تحقیقات حل مسئله یا حل مشکل نامید و آن ها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد زیرا نتایج آن مستقیماً برای حل مسئله خاص به کار گرفته می شود.
این تحقیق از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است و از نظر ماهیت، تحقیقی آمیخته میباشد بدین معنا که هم مباحث کیفی هم مباحث کمی را دربرگرفته است و از آنجایی که بحث کمی تحقیق از بطن مباحث کیفی استخراج گردیده است این تحقیق از نظر روش، آمیخته ی اکتشافی میباشد.
۳-۲-ابزارها و روش های جمع آوری داده ها