در این پژوهش برای محاسبه هزینه حقوق صاحبان سهام از الگوی گوردن استفاده می شود.
اندازه مشتری[۱۲] (اندازه شرکت):
اندازه مشتری یا به عبارتی اندازه شرکت، معیاری برای اندازه گیری میزان آگاهی دهندگی قیمت، و اندازه شرکت است. از آنجا که رسانه های گروهی اخبار مربوط به شرکت های بزرگتر را بیشتر منتشر می- کنند؛ بنابرین قیمت آن ها اطلاعات بیشتری را نسبت به قیمت شرکت های کوچک منعکس می کند و به همین دلیل توانایی سود خالص به منظور انتقال اطلاعات کاهش مییابد در ضمن هرچه اندازه شرکت ها بزرگتر باشد، مدیریت شرکت ها به منظور اجتناب از توجه رسانه ها تمایل بیشتری به استفاده از رویه های حسابداری محافظه کارانه به منظور کاهش سود خالص دارند (ابراهیمی کردلر، ۱۳۸۸، ۹).
برای کنترل اثر این متغیر بر هزینه حقوق صاحبان سهام از لگاریتم مجموع دارایی های شرکت های نمونه استفاده می شود.
ریسک سیستماتیک (β):
ضریب بتا عددی برای مقایسه شدت همسویی تغییرات بازده شرکت مورد نظر با بازده شاخص کل بازار میباشد. به ضریب بتا ریسک سیستماتیک (در مقابل ریسک غیر سیستماتیک که همان جذر انحراف از معیار بازده میباشد) نیز گفته می شود.
اهرم مالی[۱۳] :
اهرم مالی میزان وجوهی را نشان میدهد که به وسیله بدهی تأمین مالی شده است. در این پژوهش برای محاسبه سطح اهرم شرکت (Levi,t)، کل بدهیها را بر کل داراییهای شرکت i، در سال t تقسیم مینماییم.
نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام:
ارزش دفتری سهام[۱۴]: یک معیار برای ارزش سهام، میتواند ارزش دفتری باشد که معرف خالص داراییها است. ارزش دفتری از حاصل حقوق صاحبان سهام در پایان سال مالی بر تعداد سهام عادی به دست میآید.
ارزش بازار سهام[۱۵]: ارزش بازار سهام به عنوان معیاری از ارزش سرمایهگذاری، برای سهامداران حائز اهمیت است، ارزش بازار کلیه سهام منتشر شده معرف ارزش جاری شرکت است. ارزش بازار سهام از میانگین قیمت سهام ابتدای سال و انتهای سال سهام به دست میآید.
رشد سالانه فروش:
رشد سالانه فروش به عنوان تفاوت بین فروش سال جاری نسبت به فروش سال گذشته میباشد.
انحراف استاندارد بازده ماهانه سهام:
بازده را می توان به عنوان تغییر ارزش سهام در طول یک دوره زمانی مشخص بعلاوه عواید حاصل از آن تعریف نمود. پراکندگی بازده سهام نسبت به میانگین آن نوسانات بازده سهام نامیده میشود.
۱-۱۴٫ ساختار پژوهش
فصل یک شامل بیان مسأله و چارچوب نظری پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، اهداف پژوهش، تعریف مفهومی و ساختار پژوهش میباشد.
فصل دوم شامل ادبیات و پیشینه پژوهش میباشد. در این فصل پس از ارائه مفاهیم بنیادی، تحقیقات مختلفی که در ارتباط با موضوع انجام گرفته، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فصل سوم روش اجرای پژوهش را مورد بحث قرار میدهد در این فصل ابتدا فرضیه های پژوهش، تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش و سپس روش پژوهش شامل جامعه و نمونه آماری پژوهش، قلمرو مکانی و زمانی پژوهش، روش و ابزار گردآوری اطلاعات و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها بیان شده است. در نهایت مدل های پژوهش تشریح خواهد شد.
فصل چهارم تحلیل اطلاعات را مورد بحث قرار میدهد. در این فصل ضمن ارائه آمار توصیفی متغیرهای پژوهش نتایج حاصل از آزمون فرضیهها مورد بحث قرار خواهد گرفت.
فصل پنجم شامل ارائه یافته ها، نتیجه گیری و پیشنهادات میباشد. در این فصل با ارائه یافته های تحقیق شروع شده و سپس به بررسی یافته ها و نتیجه گیری می پردازد. در خاتمه پیشنهاداتی ارائه میگردد.
۱-۱۵٫ خلاصه فصل
در انجام هر پژوهشی یکی از مهمترین بخش ها، ارائه طرح پژوهش (کلیات) مناسب میباشد، در این فصل سعی شده تا با بیان قسمت های مختلف مطالعه انجام شده، طرحی کلی از آن ارائه گردد. بدین منظور ابتدا با بیان مقدمه ای کلیات طرح مشخص گردیده و سپس به بیان مسأله و چارچوب نظری، اهداف، دلایل اهمیت و ضرورت پژوهش پرداخته شده است. در ادامه فرضیهها، مدلهای تحقیق و روش تحقیق ارائه شده است. در انتها نیز ساختار پژوهش بیان شده است.
فصل دوم
ادبیات، چارچوب نظری و
پیشینه پژوهش
۲-۱٫ مقدمه
تحولات گسترده اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پس از رنسانس منجر به تأسیس شرکت های بزرگ شد، پس از این تحولات، ایجاد بازارهای پول و سرمایه از عوامل بسیار با اهمیت دیگری بود که به رشد و گسترش شرکت های بزرگ و افزایش تعداد سهامداران و سایر ذینفعان بازار سرمایه انجامید. از آنجا که مالکان و سهامداران مستقیماً در اداره شرکت نقش نداشته اند، اداره آن را به گروه حرفه ای دیگری به نام مدیران واگذار کردند. بدین ترتیب، اندیشه جدایی مالکیت از مدیریت شکل گرفت.
ساختار جدید مالکیت و مدیریت شرکت ها، مسئولیت گسترده و نقش تاریخی فرآوری حرفه حسابداری و حسابرسی قرار داد. حسابداران نقش کلیدی درباره ی ایفای وظیفه مباشرت و پاسخگویی مدیران به شکل گزارشگری مالی پیدا کردند و حسابرسان نقش اساسی گواهی گری، شهادت دهی و اعتبار- بخشی به این گزارش ها را بر عهده گرفتند.
حسابرسی، برای صورت های مالی گزارش شده ارزش افزوده (مضاعف) فراهم میکند، زیرا نتایج بررسی مربوط بودن و قابلیت اتکای محتوای صورت های مالی را گزارش میدهد. یک مؤسسه حسابرسی مستقل و با مهارت، قادر به شناخت ارائه نادرست اقلام صورت های مالی مورد رسیدگی بوده و میتواند نسبت به ارائه صحیح آن بر صاحب کار خود تأثیرگذار باشد تا در نتیجه آن، اطلاعات مالی قابل اتکایی گزارش شود. رسیدن به این هدف مطلوب، به خصوصیات مؤسسات حسابرسی کاملاً وابسته بوده و این خصوصیات میتواند به شکل مثبت یا منفی با کیفیت حسابرس در ارتباط باشد. کیفیت خدمات حسابرسی در ارتباط با عوامل زیادی میباشد که هر یک از این عوامل میتوانند اثرات متفاوتی بر کیفیت واقعی حسابرسی داشته باشند. در سال های اخیر توجه به کیفیت حسابرسی و اتخاذ راهبردهایی برای ارتقای آن در سرلوحه اهداف مراجع حرفه ای بسیاری از کشور ها قرار گرفته است[۱۶] (فاطمی، ۱۳۹۱، ۲۵).
گفتار اول: کیفیت حسابرسی