تکنیک تجزیه و تحلیل واسط کاربری[۴۳]: واسطهای کاربری نادرست و یا ناقص اغلب یک عامل اساسی در افزایش هزینه و یا شکست پروژهها میباشند. تعیین واسطها در مراحل اولیه کار موجب مشخص شدن محدوده سیستم، کمک به ارزیابی ریسکها، کاهش هزینههای توسعه سیستم و بهبود میزان رضایت مشتری خواهد شد. انجام مراحل تعیین، ساده سازی، کنترل، مستند سازی و پایش واسطها به کاهش ریسک مشکلات مرتبط با واسطهای کاربری، منجر میگردد [۱۱].
تکنیک مدل سازی[۴۴]: یک مدل عبارتست از نمایشی از واقعیتها، به صورتی که درک آنها را آسان کند. در مطالعات اخیر مربوط به ۱۵ تیم مهندسی نیازمندیها که در پروژههای نسبتاً کوچک فعالیت داشتهاند استفاده از نمونه سازی و مدل سازی موجب رفع مشکلات ناشی از ابهام و ناسازگاری در نیازمندیها گردیده و منجر به موفقیت پروژه میگردد.
تکنیک نمونه گیری: فرایند جمع آوری نمونه از مستندات، فرمها و رکوردها میباشد. این نمونهها باید شامل چارت سازمانی، یادداشتها و سایر مستنداتی که مشکلات سازمان را مطرح میکند، روالهای استاندارد انجام عملیات و سیستمها موجود، فرمهای کامل شده و نمونهی پایگاه دادهها و غیره باشد. از این مستندات دلایل و علل مشکلات، افرادی از در سازمان که درک درستی از مشکل دارند، وظایف حرفه که سیستم فعلی را حمایت میکنند و سایر اطلاعات مورد نیاز حاصل میشود.
تکنیک مشاهده: تحلیلگر سیستم برای یادگیری عملیات سیستم یا در انجام فعالیتهای فرد مشارکت نموده و یا تنها مشاهده می کند. از مزایای این روش میتوان به قابلیت اعتماد دادههای جمع آوری شده، مشاهدهی میزان پیچیدگی کار، هزینهی کمتر نسبت به دیگر روشهای سنتی و برآوردی از مقیاس اندازهی کار اشاره نمود. اما از جمله معایب این روش میتوان به توقفها، چندین روش جهت انجام یک کار، انجام نادرست کار در زمان مشاهده و غیره اشاره نمود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تکنیک پرسسش نامه: پرسش نامهها مستنداتی خاص منظوره هستند که اجازه میدهند تحلیلگر، اطلاعات و نظرات را از پاسخها جمع آوری کند. پرسش نامهها به دو صورت با سؤالات باز (تشریحی) و با سؤالات بسته (گزینهای) تقسیم بندی میشوند که در این تکنیک تلفیقی از این دو نوع سؤالات پیشنهاد میشود. از مزایای این روش میتوان به پاسخ گویی سریع، هزینهی کم در حجم بالای جمع آوری اطلاعات و ناشناخته ماندن افراد اشاره نمود. اما از جمله معایب این روش میتوان به عدم ضمانت به پاسخ گویی به تمام سؤالات، عدم امکان فرصت جهت تشریح سؤالاتی که پاسخ دهنده نفهمیده و تهیه دشوار پرسش نامه اشاره نمود.
تکنیک مصاحبه: در این تکنیک تحلیلگران سیستم، اطلاعات را از افراد با تعامل رو در رو جمع آوری مینمایند. مصاحبه مهمترین و پر استفادهترین روش کشف حقیقت محسوب میشود. انواع مصاحبه از نظر ساختار به دو گروه مصاحبه بدون ساختار و مصاحبهی ساختار یافته تقسیم میشوند. مصاحبه بدون ساختار با تنها یک هدف یا موضوع عمومی در ذهن مصاحبه کننده و با تعداد کمی سؤال خاص، در صورت وجود، هدایت میشود. در مصاحبه ساختار یافته، مصاحبه کننده دارای مجموعهای از سؤالات خاص برای پرسش از مصاحبه شونده میباشد. سؤالات مصاحبه در دو نوع سؤالات باز و سؤالات بسته که به پاسخهای کوتاه و مستقیم محدود میشوند گروه بندی میشوند. از مزایای این روش میتوان به این موارد اشاره نمود: ۱٫ به تحلیلگر فرصت میدهد تا در مصاحبه شونده انگیزه پاسخ آزاد و باز را ایجاد کند. ۲٫ اجازه میدهد تحلیلگر برای دریافت بازخورد بیشتر کنکاش کند. ۳٫ اجازه میدهد تحلیلگر سؤالات خود را مختص هر فرد نماید و نیز ارتباطات غیر کلامی نیز مشاهده میگردد. از جمله معایب این روش میتوان به زمانبر بودن، عدم دسترسی به برخی ذینفعان، پراکندگی جغرافیایی ذینفعان و غیره اشاره نمود.
۲-۱۱-۱-۱ مقایسه روشهای سنتی
بهتر است تا به اینجای کار مقایسهای بین روشهای رایج سنتی استخراج نیازمندیها داشته باشیم. طی جدولی به ارائه نقاط قوت و ضعف این روشها میپردازیم:
جدول ۲-۱: مقایسه روشهای سنتی استخراج نیازمندیها
تکنیک/ روش
نقاط قوت
نقاط ضعف
مقیاس
نمونه سازی
اعتبار سنجی همراه با استخراج
تکرار پذیر در نوع تکاملی
کاهش ریسک
زمانبر
عدم توانایی بکار گیری در نوع نمونه دور ریختنی
کوچک و متوسط
داستان سرایی/تصویر داستان
اعتبار سنجی همراه با استخراج
هزینه پایین
کاهش ریسک
زمانبر
عدم بکار گیری نمونه
کوچک و متوسط
تجزیه و تحلیل واسط کاربری
تشخیص محدوده سیستم
ارزیابی ریسک
کاهش هزینه توسعه سیستم
افزایش رضایت مشتری
زمانبر
نیاز به تحلیلگران خبره
کوچک و متوسط
مدل سازی
درک راحتتر
رفع ابهامات و ناسازگاری در نیازها