مقدمه
انسان از دیرباز برای شناخت طبیعت و پدیده های آن و برای مقابله با آن ها دست به کاوش در پدیده های پیرامون خود زده است. دستیابی او به روشی منظم برای حل مجهولات او را به پیشرفت های چشمگیری رسانده است. هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای امروز، روش های علمی تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدف آن حقیقت یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می شود که یکی از تعاریف جامع بصورت زیر می باشد:
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است.
در این فصل ضمن توضیح روش تحقیق، به توصیف و بررسی جامعه و نمونه آماری پژوهش، همچنین نحوه تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری خواهیم پرداخت. سپس ابزار گردآوری اطلاعات(پرسشنامه) معرفی می شود و تهیه و تنظیم و نیز روایی و پایایی آن مورد بحث قرار خواهد گرفت. همچنین جهت تحلیل آماری از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
۳-۱ نوع و روش پژوهش
به طور کلی روش های پژوهش را می توان با توجه به دو ملاک هدف پژوهش و نحوه گردآوری داده ها تقسیم بندی نمود. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی است. هدف از پژوهش های کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر این نوع از پژوهش ها در جهت کاربردی کردن علم گام بر می دارند.
پژوهش های توصیفی شامل مجموعه روش هایی هستند که هدف آن ها توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای این گونه از پژوهش ها می تواند در جهت یاری رساندن به فرایند تصمیم گیری بهتر و یا در جهت شناخت بیشتر شرایط موجود باشد.(کرلینجر، ۱۳۹۲)
پژوهش پیمایشی شاخه ای از پژوهش های توصیفی است که در آن به دلیل دشواری مطالعه همه جامعه نمونه ای از جامعه مورد مطالعه انتخاب می شود. نمونه می تواند تصویر دقیقی از جامعه آماری مورد مطالعه بدست دهد که از مهمترین مزایای آن قابلیت تعمیم نتایج بدست آمده به کل جامعه می باشد.
۳-۲ جامعه آماری
بطور کلی دو مجموعه از عوامل در تعریف و تعیین حدود جمعیت وارد می شود، مجموعه اول از مقتضیات مساله ناشی می شود، زیرا پاسخگویی به هر مساله معینی انتخاب یک جمعیت مناسب به آن را ایجاب می کند؛ مجموعه دوم از محدودیت های عملی ناشی می شود، زیرا دامنه شمول پژوهش متاثر از امکاناتی است که در اختیار محقق قرار می گیرد.
با توجه به این که آگاهی از جامعه ای که در آن پژوهش انجام گرفته است می تواند بر درک بهتر فرایند و دستاوردهای پژوهش تاثیر داشته باشد، لذا پژوهشگر باید جامعه ای که در آن آزمودنی های خود را بررسی کرده است به طور مختصر به خوانندگان و ارزیابان پایان نامه معرفی کند.(خاکی،۱۳۹۱، ۱۷۶)
جامعه هدف در این تحقیق دانش پژوهان خارجی هستند که در ایران مشغول به تحصیل هستند اما به دلیل وجود محدودیت هایی از قبیل پراکندگی و تعداد متفاوت دانش پژوهان ، محدودیت هزینه و زمان، دانش پژوهانی که در استان قم مقیم بوده و در دانشگاه های قم مشغول به تحصیل می باشند مد نظر قرار گرفتند. از بین تمامی کشورهایی که اتباع آنها در ایران مشغول به تحصیل هستند، چهار کشور هندوستان، پاکستان، آذربایجان و افغانستان به دلیل داشتن بیشترین دانش پژوه مورد بررسی قرار گرفتند. در حال حاضر تعداد دانش پژوهانی که در ایران مشغول به تحصیل هستند و به لحاظ آموزشی دارای پرونده جاری فعال هستند به شرح جدول ذیل می باشد.
جدول شماره۳-۱ جامعه آماری
ردیف
کشور
تعداد دانش پژوه
مرد
زن
جمع
۱
پاکستان
۲۷۲۴
۱۲۱۱
۳۹۳۵
۲
افغانستان
۱۸۸۲
۸۸۳
۲۷۶۵
۳
هندوستان
۱۱۲۵
۳۳۴
۱۴۵۹
۴