با توجه به نتایج جدول (۴-۳) مشاهده می شود که اثرات اصلی کانون توجه (درونی در مقابل بیرونی) و سبک شناختی (مستقل از زمینه در مقابل وابسته به زمینه) معنی دار نمی باشد (۰۵/۰P>). همچنین اطلاعات جدول (۴-۳) نشان میدهد که تعامل کانون توجه (درونی در مقابل بیرونی) در مقابل نوع سبک شناختی (مستقل از زمینه در مقابل وابسته به زمینه) نیز در پسآزمون معنی دار نمی باشد (۰۵/۰P>). نمودار (۴-۱).
نمودار ۴-۲٫ اثر متقابل نوع کانون توجه و نوع سبک شناختی در پس آزمون
با توجه به نتایج جدول (۴-۳) و نمودار (۴-۱) تعامل کانون توجه و سبک شناختی معنی دار نیست.
۴-۵-۲-فرضیه دو
در نتایج آزمون یادداری گروه های مستقل از زمینه و وابسته به زمینه با دستورالعمل کانون توجه درونی و بیرونی تفاوت وجود ندارد.
برای آزمون این فرضیه از تحلیل واریانس دوطرفه ۲(نوع دستورالعمل کانون توجهی) * ۲(نوع سبک شناختی) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس در جدول (۴-۴) ارائه شده است.
جدول ۴-۴٫ نتایج آزمون تحلیل واریانس دو طرفه آزمون یادداری
منابع تغییر
مجموع مجذورات
درجات آزادی
F
sig
مجذور اِتا
کانون توجه
۰۲۱/۱۱۱
(۴۴,۱)
۰۶۰/۱
۳۰۹/۰
۰۲۴/۰
سبک شناختی
۱۸۷/۱۸۰
(۴۴,۱)
۷۲۰/۱
۱۹۶/۰
۰۳۸/۰
کانون توجه * سبک شناختی
۵۲۱/۱۵۰۷
(۴۴,۱)
۳۹۲/۱۴
*۰۰۰/۰
۲۴۶/۰
*معنی داری در سطح ۰۵/۰P≤
با توجه به نتایج جدول (۴-۴) مشاهده می شود که اثرات اصلی کانون توجه (درونی در مقابل بیرونی) و سبک شناختی (مستقل از زمینه در مقابل وابسته به زمینه)معنی دار نیست (۰۵/۰P>). اما اثر متقابل نوع کانون توجه (درونی در مقابل بیرونی) در مقابل نوع سبک شناختی (مستقل از زمینه در مقابل وابسته به زمینه) معنی دار میباشد (۰۵/۰P<). نمودار (۴-۲) تعامل کانون توجه و سبک شناختی را نشان میدهد.
نمودار ۴-۳٫ اثر متقابل نوع کانون توجه و نوع سبک شناختی در آزمون یادداری
همانطور که از جدول (۴-۴) مشاهده می شود، به دنبال معنی دار شدن تعامل بین نوع کانون توجه و نوع سبک شناختی برای بررسی اثرات اصلی ساده، مقایسههای تعقیبی دوبه دو با بهره گرفتن از تی مستقل و با تصحیح بونفرونی در سطح آلفای ۰۱۲/۰ انجام شد.
جدول۴-۵٫ نتایج آزمون t مستقل
آزمونها