سعادت (۱۳۸۶) در تعریف تجزیه و تحلیل شغل اظهار میدارد که:
تجزیه و تحلیل فرایند است که از طریق آن ماهیت و ویژگیهای هر یک از مشاغل در سازمان بررسی میگردد و اطلاعات کافی درباره ی آن ها جمع آوری و گزارش میشود. با تجزیه و تحلیل شغل معلوم میشود هر شغل چه وظایفی را شامل میشود و برای احراز و انجام شایسته آن چه مهارتها، دانشها و تواناییهایی لازم است (ص ۲۳).
ورتر[۱۴۲] و دیگران (۱۹۹۰) عقیده دارند که “تجزیه و تحلیل شغل منجر به تهیه دو نوع گزارش میگردد: الف) شرح شغل[۱۴۳]، که فهرستی است از کیفیت وظایف و مسئولیتهای شغل. ب) مشخصات شغل[۱۴۴]، که حداقل شرایط و خصوصیات فردی را که باید آن وظایف را انجام دهد تعیین میکند” (ص۱۰۲).
تجزیه و تحلیل مشاغل در سازمانها عموماً با بهره گرفتن از روشهای مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه، نشست متخصصان و ثبت وقایع انجام میشود. همچنین تجزیه و تحلیل و طراحی شغل دارای مراحلی میباشد که در شکل زیر نشان داده شده است.
مرحله اول
بررسی کلی سازمان به منظور تعیین مطابقت مشاغل با بافت و اهداف آن.
مرحله دوم
تعیین اینکه از اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل چگونه استفاده خواهد شد.
مرحله سوم
انتخاب نمونه هایی از مشاغل برای مطالعه و تجزیه و تحلیل.
مرحله چهارم
به دست آوردن اطلاعات لازم با بهره گرفتن از روشهای مختلف تجزیه و تحلیل مشاغل.
مرحله پنجم
تنظیم شرح شغل.
مرحله ششم
تنظیم شرایط احراز شغل.
مرحله هفتم
طراحی شغل با بهره گرفتن از اطلاعاتی که در مراحل ششگانه قبل به دست آمده است.
مرحله هشتم
ارزیابی طراحی شغل و انجام دادن اصلاحات لازم در صورت نیاز
طراحی شغل
شکل ۲ ـ ۱۵ : مراحل تجزیه و تحلیل و طراحی شغل
منبع: «رونالد» و «لوین»[۱۴۵]، ۱۹۸۰، ص ۵۳ .
اطلاعات و داده های به دست آمده از تجزیه و تحلیل مشاغل مبنا و پایه بسیاری از فعالیتهای مدیریت منابع انسانی است. از اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل مشاغل در فعالیتهای کارمندیابی، انتخاب و انتصاب، آموزش، ایمنی، ارزیابی عملکرد، حقوق و دستمزد، طراحی شغل کارکنان استفاده گردد.
۲-۱۶-۴- برنامهریزی منابع انسانی
برنامهریزی نیروی انسانی یا برنامهریزی پرسنلی عبارت است از فرایند جذب افراد شایسته در زمان مقتضی و در شغل مناسب و به تعداد کافی در سازمان. دسنزو و رابینز[۱۴۶] (۱۹۸۸) عقیده دارند که “برنامهریزی نیروی انسانی فرایندی است به وسیله آن سازمان معین میکند که برای نیل به اهداف خود به چه تعداد کارمند، با چه تخصص و مهارتهایی، برای چه مشاغلی و در چه زمانی نیاز دارد” (ص۷۹). بنابرین بدون برآورد نیروی انسانی لازم و برنامهریزی دقیق برای تأمین آن، نیل به اهداف سازمان امکانپذیر نخواهد بود. برنامهریزی نیروی انسانی شامل مراحلی میباشد. سعادت (۱۳۸۶) عقیده دارد که:
برنامهریزی نیروی انسانی از پنج مرحله تشکیل شده است:
۱٫ تعیین موجودی نیروی انسانی در سازمان
۲٫ مطالعه و بررسی اهداف آتی سازمان.
۳٫ برآورد نیاز سازمان به نیروی انسانی (تقاضا برای نیرو با توجه به اهداف آتی)؛
۴٫ برآورد عرضه نیروی انسانی (از منابع داخلی و خارج)؛
۵٫ مقایسه عرضه و تقاضای نیروی انسانی و تعیین سیاستهای پرسنلی سازمان بر اساس آن (ص ۵۹).
بنابرین برنامهریزی نیروی انسانی یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی به شمار میرود زیرا موفقیت بلندمدت هر سازمان بستگی به داشتن افراد مناسب در مشاغل مناسب دارد و در صورتیکه افراد با مهارت و به تعداد کافی در اختیار سازمان نباشد امکان شکست مأموریتها وجود خواهد داشت.
۲-۱۶-۵- کارمندیابی
کارمندیابی فرایندی است که به وسیله آن کسانی که به نظر میرسد توانایی بالقوهای برای عضویت در سازمان و انجام دادن وظایف محول دارند شناسایی میگردند و موجبات جذب آن ها به سوی سازمان فراهم میشود. دسنزو و رابینز[۱۴۷] (۱۹۸۸) عقیده دارند که “پس از احراز نیاز به کارکنان در مشاغل مختلف باید اقدام به جذب و تأمین نیروی انسانی موردنیاز نمود. اولین قدم در این زمینه پیدا کردن فردی مناسب برای پست خالی و استخدام اوست” (ص ۱۱۸). فرایند کارمندیابی در سازمان باید به گونهای باشد که تعداد زیادی از داوطلبان واجد شرایط متقاضی شغل شوند. بدیهی است هرقدر تعداد متقاضیان شغل بیشتر باشد، سازمان حق انتخاب بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این کارمندیابی و جستجو برای یافتن نیروی انسانی مناسب هنگامیبا موفقیت انجام میگیرد که بدانیم کسی را که دنبالش هستیم در کجا میتوانیم پیدا کنیم. منابع کامندیابی عبارتند از منابع داخلی یعنی نیروهای موجود در سازمان و منابع خارجی. در صورتی که سازمان نتواند از میان نیروهای موجود در درون سازمان، افراد شایسته و لایقی پیدا نماید یا نتواند کسانی را برای اموزش تخصصی و کسب مهارتهای موردنیازش بیابد چارهای جز تأمین نیرو از خارج از سازمان نخواهد بود، آگهی مؤسسات کاریابی، دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی، معرفی و توصیه اعضای سازمان، مراجعه مستقیم داوطلبان به سازمان از جمله مهمترین روشهای کارمندیابی از منابع خارجی است.
۲-۱۶-۶- توسعه منابع انسانی
آموزش و توسعه کارکنان از زمان پیوستن افراد به سازمان شروع میشود و تا پایان دوره کاری کارکنان ادامه دارد؛ زیرا سازمان برای داشتن افراد با کیفیت، کارا و اثربخش و امکان واکنش مناسب در قبال تغییرات سریع محیطی همچون تکنولوژی و رقابت، نیازمند داشتن برنامه منظم آموزشی و اجرای دقیق آن است. دیکاتیز و مورانو (۱۹۷۷) عقیده دارند که “چون همیشه مردم، مشاغل و سازمانها در حال تغییرند آموزش و بالندگی کارکنان ضروری است” (ص۲۰).
آموزش و بالندگی نیروی انسانی کوشش مداوم و برنامهریزی شدهای است که برای افزایش تواناییهای کارکنان و بهبود سطح عملکرد و شایستگی آنان انجام میگیرد. “هنگامی که صحبت از آموزش و بالندگی نیروی انسانی میشود تغییر در مهارتها، دانش، نگرشها و رفتار اجتماعی کارکنان مورد نظر است. ” (دسنزو و رابینز، ۱۹۸۸، ص ۲۴۰). توسعه و بهسازی منابع انسانی شامل فرایندی است که شکل زیر نشان داده شده است.
شکل ۲ ـ ۱۶ : فرایند آموزش و بالندگی
منبع : «دعائی» ، ۱۳۸۴، ص ۱۵۰ .
همچنین آموزش و بالندگی کارکنان به روشهای مختلف صورت میگیرد که عبارتند از: آموزش در ضمن کار، آموزش راهنمای شاغل، سخنرانی، فنون سمعی و بصری، آموزش برنامهای، آموزش در شرایط شبیهسازی و یادگیری به کمک کامپیوتر.
۲-۱۶-۷- مدیریت پاداش