مسئولیت اجتماعی جامعه شرکت ها
عملکرد غیر مالی
مسئولیت اجتماعی محیط شرکت
مسئولیت اجتماعی نهیه کنندگان شرکت
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
روش شناسی پژوهش:
۳-۱- مقدمه :
در این فصل، به توضیح روش تحقیق در پژوهش حاضر و نحوه انجام آن می پردازیم. به طوری که ابتدا کلیاتی در خصوص جامعه مورد پژوهش، روش نمونه گیری، حجم نمونه بررسی، سپس ابزار اندازه گیری را در خصوص متغیرهای پژوهش مورد ارزیابی و سپس روش های آماری به کار گرفته شده را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.
در این فصل روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری ، روش گردآوری داده ها، روایی و پایایی ابزار گردآوری و آزمون های آماری مورد استفاده جهت تجزیه وتحلیل داده های تحقیق ، مطرح می گردد.
۳-۲- روش پژوهش
از نظر دانشمندان علوم اجتماعی یا پژوهشگری که در علوم کاربردی تحقیق می کند، تحقیق عبارت است از فرایندی که پژوهش گر می کوشد بدان وسیله پیچیدگی های روابطه متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهش گر با بهره گرفتن از روش های منظم (سیستماتیک) درباره کنشها و واکنش ها، اطلاعاتی را جمع آوری می کند، در باره معنی یا مفهوم آنها می اندیشد ،به نتیجه هائی می رسد، انها را ارزیابی می کند و سر انجام این نتایج را با دستاورد ها را ارائه می دهد. (گرجی،۱۳۸۹،ص ۱۴۸)
در این روش تحقیق دو موضوع ،هدف تحقیق و روش جمع آوری اطلاعات مطرح میباشد لذا پژوهش حاضر از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف و تشریح شرایط یا پدیده های مورد بررسی است.(گرجی،۱۳۸۹،ص ۱۴۸)
۳-۳- جامعه آماری ، حجم نمونه و روش نمونه گیری
منظور از جامعه آماری، همان جامعه ای است که مورد مطالعه قرار می گیرد. در واقع جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم تا نتایج و یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم(دلاور،۱۳۷۴)بر اساس تعریفی دیگر جامعه آماری ، عبارت از مجموعه ای از افراد یا اشیایی که دارای ویژگی همگون، مشترک و قابل اندازه گیری باشند(نادری، ۱۳۶۹).
جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های صنعتی کوچک و متوسط استان گلستان مستقر در شرکت های صنعتی استان جمعاً تعداد ۶۷۸ شرکت در داخل شهرک صنعتی و نواحی آن شامل : (گرگان ۱، گرگان ۲، گنبد کاووس، آزادشهر، رامیان، علی آباد کتول، آق قلا و بندر گر) در استان وجود دارد. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول ( Dillmental ,2009) برای سطح اطمینان ۹۵ % و سطح خطای ۵ % برای حجم جامعه محاسبه که برابر ۲۴۸ شرکت می باشد. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر تصادفی طبقه ای می باشد .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۴- ابزار گردآوری اطلاعات
روش گردآوری در این تحقیق به صورت میدانی و کتابخانه ای است.
ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد می باشد که برای تعیین نظرات موافق و مخالف با طرح یا الگوی جدید استفاده خواهد گردید.(برای مسئولیت اجتماعی از پرسشنامه استاندارد سوپریتی میشرا [۱۳۸] بدست خواهد آمد که شامل ۵۳ سوال) می باشد و برای عملکرد مالی و غیر مالی از پرسشنامه استاندارد دامودار سور[۱۳۹]که شامل ۲۰ سوال می باشد بدست خواهد آمد.
۳-۵- روش های جمع آوری داده ها:
اساس کار هر تحقیق اطلاعات است و بطور کلی روش های گرد آوری داده ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد :
۱-روش کتابخانه ای (اسناد و مدارک)
۲-روش میدانی
در پژوهش حاضر از هر دو روش استفاده شده است، از آنجائیکه مناسب ترین روش گرد آوری داده ها به منظور آشنائی و شناخت مبانی نظری موضوع و مطالعه مشابه (داخلی و خارجی) انجام شده و نیزتهیه و تنظیم فصل دوم ،روش کتابخانه ای می باشد ،یعنی استفاده از اسناد و مدارک (شامل فیش برداری ،استفاده از جداول ،نقشه و کروکی فرم های ویزه وترکیبی مرتبط به متغیر های مورد بررسی در تحقیق).(گرجی،۱۳۸۹،۲۲۸)
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه ای است. محقق، پس از انجام مرحله گردآوری اطلاعات، کار کنترل و بازبینی با دقت و جدیت انجام شده است.
روش های میدانی که از شهرت بیشتری برخوردارند عبارتند از: روش پرسشنامه ای، روش مصاحبه، روش مشاهده و بررسی اسناد و مدارک (حافظ نیا،۱۳۸۵،۱۶۲) که در این پژوهش از روش پرسشنامه با توجه به نوع پژوهش استفاده شده است.
الف) پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت: جهت سنجش مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت از پرسشنامه استاندارد کارول در سال ۲۰۱۰ استفاده گردیده است که شامل ۶ بعد است و برای هر بعد گویه هایی در نظر گرفته شده است و جمعا ۶۱ سوال دارد که در طیف لیکرت پنج گزینه ای (کاملا مخالفم ، مخالفم، نظری ندارم، موافقم و کاملاً موافقم) تنظیم شده است.
جدول(۳-۱): توزیع سئوالات پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی
شاخص
تعداد سوالات
سوال
مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان
۱۳
۱-۱۳
مشتریان
۷
۱-۷