تأمین کنندگان
مشتری
اعضای سازمان
فناوری اطلاعاتی پیشرفته
پاسخگویی
انعطاف پذیری
چابکی تولیدی
چابکی سازمانی
رهبری ،فرهنگ،سیستم های پاداش
شکل(۲-۵): بعد انسانی چابکی سازمانی (کروسیتو و یوسف[۹۴]، ۲۰۰۳)
۲-۲۱-قواعد کلی تولید چابک:
۱٫ هر چیز، خیلی سریع تغییر میکند و غیر قابل پیشبینی است.
۲٫ بازار نیازمند حجم پائین، کیفیت بالا، محصولات سفارشی و خاص میباشد.
۳٫ چرخه زندگی این محصولات بسیار کوتاه است، سریع توسعه مییابند و زمان تأخیر آن ها نیز کوتاه است.
۴٫ کیفیت جامع و سطوح خیلی بالایی از خدمات مورد انتطار میباشد.
۵٫ محصولات و خدمات از لحاظ اطلاعاتی غنی میباشند(زنجیرچی،۱۳۸۷،ص۵).
۲-۲۲-تجارت الکترونیک و چابکی سازمانی:
مفهوم تجارت الکترونیک استفاده از ابزار آلات الکترونیکی در تجارت میباشد.به عنوان مثال تبادل الکترونیکی اطلاعات باعث کاهش هزینه و زمان در سازمانها می شود.تکنولوژی اینترنت جهت دستیابی به چابکی و اغنای مشتری با روش های متفاوت،از نظارت بر نیازهای مشتری تا پشتیبانی و خدمات پس از فروش کاربرد داشته و اثر اطلاعات و افراد را اهرمی میکند.ارزش اطلاعات زمانی اهرمی میگردد که زمان مورد نیاز،مکان مورد نیاز و شکلی که مورد نیاز است،در دسترس افراد قرار گیرد.افراد نیز زمانی که با دانش و اطلاعات در جهت تصمیم گیری توانمند شوند،دارای اثر اهرمی خواهند شد.از آنجایی که تعامل نزدیک بین مشتریان و نیازهایشان را در نظر میگیرد.در واقع انگیزه اصلی کاربرد تجارت الکترونیک بهبود زمان پاسخ به تقاضای مشتری به صورت سریع میباشد که این امر از اصول بنیادین تولید چابک است.بنا بر این تجارت الکترونیک یکی از فراهم کننده های چابکی است.(خوش سیما،۱۳۸۷،ص۵۷)
۲-۲۳-سیستم اطلاعاتی یکپارچه کسب و کار و چابکی سازمان:
اطلاعات داخل سیستم باید با فرمت استاندارد،قابل فهم و مؤثر در دسترس افراد نیازمند به آن قرار گیرد. در یک محیط تولیدی چابک برای کنترل مؤثر تولید،باید سیستمهای اطلاعاتی تولید به تعدادی از منابع داده ها و بانکهای اطلاعاتی مرتبط باشند.در یک سازمان مجازی به دلیل وجود شرکای پراکنده از نظر فیزیکی،سیستم اطلاعاتی یکپارچه اندکی پیچیده می شود.این پیچیدگی به علت تفاوت در زبان،تکنولوژی و مهارتهای در دسترس به وجود میآید.(وان در وار[۹۵]،۲۰۰۳)
۲-۲۴-چابکی برای کسب کیفیت،انعطاف پذیری و سرعت:
درباره اینکه آیا تولید چابک یک واکنش رقابتی است یا خیر،دو ویژگی را برای تولید کنندگان بیان میکند. یکی توزیع گسترده جغرافیایی اقدامات و دیگری یکپارچگی تسهیلات و منابع در محدوده های نامشهود.نیاز به به اشتراک اطلاعات سازمان،تصمیم گیری و مسئولیت پذیری در میان اعضای تیم پروژه،گزاره جدیدی را برای آگاهی از نحوه جریان اطلاعات و روابط شخصی نیاز دارد.تکنولوژی به تیمهای مجازی کمک میکند تا ارتباط برقرار کرده،نقل و انتقال زیربنایی را هموار کرده،مدل سازی کامپیوتری را تسهیل و به عنوان یک پشتیبان طراحی،عمل کنند.تمامی این مشابهت ها موجب چالاکی و چابکی میشوند و یک مزیت رقابتی را برای سازمان به ارمغان می آورند.روابط میان فردی و کاری از طریق تکنولوژی هموار میشوند تا منافع داده ها و الکترونیک ادغام شود.
مشتری مداری و کیفیت جامع عرصه هایی هستند که در آن ها،محققان مدیریتی تولید و عمومی میتوانند به دنبال تدوین دیدگاهی جامع از محتوا و فرایند کیفیت آفرینی باشند که به وسیله آن ها،سازمان به مزیت رقابتی دست مییابد.در جهت این یکپارچه سازی، یک مدل کاربردی توسط یوسف ارائه شده است.وی فرض میکند که سه بخش تکنولوژی،تأمین کنندگان و مشتریان،بر اساس سرعت،کیفیت و حداقل سازی هزینه در پارامترهای پاسخگویی به مشتریان و انعطاف پذیری،موجب چابکی میشوند.
۲-۲۵-مدل چابکی سازمانی یوسف و همکارانش:
اجزای این مدل درزیر به تشریح آورده می شود:
۲-۲۵-۱-رهبری:
شروع مدل با رهبری به عنوان اساس حمایت از کارمندان در ایجاد رابطه با مشتریان و تأمین کنندگان است.این کار میتواند توانایی در کنترل مداوم تغییر و نیز نظارت بر فرصت ها و تهدیدها را شامل گردد.شریفی و زانگ این کار را توانمندی یا تولید چابک مینامند در حالی که یوسف و بقیه دیدگاهی کلی از تولید معریف میکنند که در آن وضعیت رقابتی از طریق همیاری فناوری،ماشین آلات،عملیات،استراتژی،افراد و مدیریت حاصل می شود و معتقدند علاوه بر توانایی در بازار و دانش محیطی،چابکی به توانایی رهبری در ایجاد چشم انداز و مأموریت چابک نیز بستگی دارد.این عامل با پاداشهای سازمانی برای کنترل و پذیرش تغییر در شرایط بازاری برای کسب مزیت،حمایت و پشتیبانی می شود.همچنین،رهبری در پیشبرد سازمان یادگیرنده و پذیرش تحول ضرورری و حائز اهمیت است(یوسف و همکارانش[۹۶]،۲۰۱۱).
۲-۲۵-۲-فرهنگ: