شکل (۱-۱) مدل مفهومی تحقیق
۱٫Richard Pibernik, Gernot Kaiser (2012). Customer- Facing Supply chain practices the impact of demand and distribution management on supply chin success journal of operations management.
۲٫ Danish Irfan. XUX ia ofei, and Deng sheng chun (2008). Developing approaches of study chain management systems of enterprises in Pakistan journal of information technology.
۳٫ Ching-Eang Lee, Chien- Ping Chung (2012). An inventory model for deteriorating items in a procedia – social an behavioral sciences.
۴٫ Li Chi Ling, Youli (2012). Research on supply chain collaboration of auto industry engineering based on BTO. Wuhan university of technology, journal of procedia.
۵٫ Yangt Huang, Gang Wang, Bin gying Ren, Haoyun zhang (2011). Research on inter action compatibility of enterprises on supply chain. Journal of science direct.
۶٫Bingnan Jiang , Ynsi Eei (2011). Dynamic Residential Demand Response and distributed Generation management in smart micro grid with hierar chical agents. Department ofelectrical and computer engineering , university of Connecticut. Journal of science direct.
۱-۶)فرضیههای تحقیق
فرضیه۱: عامل مدیریت تقاضا با عملکرد زنجیره تأمین دارای رابطه مستقیم و معنادار است.
فرضیه ۲: عامل پیشبینی با مدیریت تقاضا دارای رابطه مستقیم و معنادار است.
فرضیه ۳: عامل بخشبندی با مدیریت تقاضا دارای رابطه مستقیم و معنادار است.
فرضیه۴: عامل برنامهریزی فروش و عملیات با مدیریت تقاضا دارای رابطه مستقیم و معنادار است.
فرضیه۵: عامل حمایت از مدیریت با مدیریت تقاضا دارای رابطه مستقیم و معنادار است.
۱-۷) شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء
تحقیق حاضر ازنوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است و از نظر هدف کاربردی است که هدف ازآن توسعهی دانش کاربردی در یک زمینه خاص میباشد.
۱-۸) دامنه تحقیق
تعیین دامنه تحقیق یکی از ارکان تحقیق میباشد. چراکه انجام تحقیق به صورت کلی وعام تاحدی غیرعملی بوده واگرهم بتوان آن راانجام دادازنتایج جامعی برخوردار نخواهد بود لذا بایدسعی کرد که تحقیق راتاحدممکن محدودنمودوقلمروآن رامشخص کرده وسپس اقدام به انجام آن نمود.ابعاد قلمروتحقیق سه بعد زیر را تشکیل میدهد.
۱-۸-۱) قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق، عوامل مؤثر بر مدیریت تقاضا در زنجیره تأمین میباشد.
۱-۸-۲)قلمرو مکانی
محدوده مکانی این تحقیق شرکتهای صنعتی تولید کننده و توزیع کننده استان کرمانشاه میباشد.
۱-۸-۳) قلمرو زمانی
این تحقیق در فاصله زمانی فروردین ۱۳۹۲ الی شهریور۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گرفته است.
۱-۹)روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
با توجه به ماهیت سؤالات واهداف تحقیق،برای تجزیه وتحلیل دادههاازآزمونهای آمار استنباطی نظیرآزمون تی استودنت برای تعیین وجودیارابطه بین متغیرهای پیشبین ومتغیر ملاک وآزمون رتبه بندی فریدمن برای اولویت بندی عوامــل مطــرح شده است که در این راستــا از نرمافزار SPSS استفاده خواهد شد. همچنین به منظور آزمون مجموعه روابط علت و معلولی بین مدیریت تقاضا و عملکرد زنجیرهی تأمین و مؤلفهای مورد بررسی با بهره گرفتن از نرمافزار آموس، معـادلات ساختـاری روابط بین متغیرها مدلسازی میگردد.
۱-۱۰)تعریف نظری وعملیاتی مفاهیم ومتغیرها
۱-۱۰-۱)تعریف نظری:
۱-۱۰-۱-۱)مدیریت زنجیره تأمین:
زنجیره تأمین: زنجیره تأمین بر تمام فعالیتهاى مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحویل به مصرف کننده نهایى و نیز جریانهاى اطلاعاتى مرتبط با آن ها مشتمل مىشود. به طور کلى، زنجیره تأمین زنجیرهاى است که همه فعالیتهاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایى به مصرف کننده را شامل مى شود. دربارهى جریان کالا دو جریان دیگر که یکى جریان اطلاعات و دیگرى جریان منابع مالى و اعتبارات است نیز حضور دارد.(لاودون،[۱]۲۰۰۲)
۱-۱۰-۱-۲)مدیریت تقاضا:
میتواند به صورت قابلیت شرکت برای فهم الزامات و تقاضای مشتری و تعامل آن ها در مقابل قابلیتهای زنجیرهی تأمین تفسیر و تعریف شود. (لامبرت[۲] و کوپر[۳]، ۲۰۰۰)
۱-۱۰-۱-۳)بخشبندی:
تقسیم بندی بازار عبارت است از فرایند تقسیم بازارها به زیرمجموعههای مشخص که در آن ها، مشتریان دارای رفتارها و نیازهای یکسانی هستند.
۱-۱۰-۱-۴) پیشبینی:
پیشبینی، فرایند برآورد موقعیتهای ناشناختهاست. یک پیشبینی یک پیش گویی در مورد رویدادهای آینده در اختیار میگذارد و میتواند تجارب گذشته را به پیشبینی حوادث آینده بدل سازد.
۱-۱۰-۱-۵)برنامهریزی فروش و عملیات اجرایی:
مجموعهای از فرایندهای برنامهریزی و تصمیم گیری در سطح شرکت را شامل میشود که برای برقراری توازن میان عرضه محصولات (خدمات) و تقاضای مرتبط با آن ها به اجرا در میآید.
۱-۱۰-۱-۶)حمایت از مدیریت تقاضا:
حمایت و پشتیبانی مدیریت و کارکنان از برنامه های اجرایی مدیریت تقاضا را شامل میشود.که در این مطالعه تمرکز بیشتر بر بخش حمایت کارکنان میباشد.
۱-۱۱-۲)تعریف عملیاتی:
۱-۱۱-۲-۱)زنجیره تأمین:
برای اندازه گیری آن از ۳ سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات ۱۲ تا ۱۴ استفاده شده است. که پاسخ به این سؤالات میزان عملکرد زنجیره تأمین را نشان میدهد.
-
- شما عملکرد هزینهای زنجیره تأمین خود را در مقایسه با بهترین رقیبتان چگونه ارزیابی میکنید؟
-
- شما سطح خدماتی زنجیره تأمین خود را در مقایسه با بهترین رقیبتان چگونه ارزیابی میکنید؟
- شما انعطافپذیری زنجیره تأمین خود را در مقایسه با بهترین رقیبتان چگونه ارزیابی میکنید؟
با توجه به سه سئول مطرح شده به این نتیجه میرسیم که رقبا در زنجیره تأمین به دنبال جذب مشتری هستند و برای این کار هزینه هایی را صرف میکنند که کالا و خدمات نهایی را با هزینه کمتر و زمان کمتری و با کیفیت بهتری به دست مشتری برسانند و انعطافپذیری را از طریق به کار بردن کالا و خدماتی که بنابر درآمد مشتریان باشد.
۱-۱۱-۲-۲)مدیریت تقاضا:
برای اندازه گیری آن از ۲ سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات ۱۰ تا ۱۱ استفاده شده است. که پاسخ به این سؤالات میزان عملکرد مدیریت تقاضا را نشان میدهد.
-
- مدیریت تقاضای ما زنجیره تأمین را بهبود میبخشد.
- مدیریت تقاضای ما نیازهای تجاری ما را برآورده میسازد.
با توجه به دو سؤال مطرح شده به این نتیجه میرسیم که مدیریت تقاضا باید فردی باشد که توان تجزیه و تحلیل رخدادهای ناگهانی در آینده که بر اثر عوامل طبیعی و غیرطبیعی در آینده رخ میدهد را بررسی نماید که در نتیجه موجودیها را پیشبینی کند که کالا و خدمات نهایی در هر زمانی در دست مشتری قرار گیرد.
۱-۱۱-۲-۳)بخشبندی:
به میزان توجه شرکت به موضوع بخشبندی اشاره دارد. برای اندازهگیری آن از ۲ سؤال موجود در پرسشنامه شامل سؤالات ۱ تا ۳ استفاده شده است.و مشتریان یکی از گزینههای خیلی موافق، موافق، بیتفاوت، مخالف و خیلی مخالف را انتخاب میکنند.