استخراج ماتریسهای مشخصه سیستم (M,K,C)
کمینه کردن نیروی باقیمانده درحوزه فرکانس با توجه به قیدها
اندازه گیری شتاب () و نیروی ورودی (F)
ارتعاش اجباری سازه
فلوچارت شناسایی ماتریسهای مشخصه سیستم با بهره گرفتن از روش شناسایی ارائه شده توسط آشتیانی-قاسمی در حوزه فرکانس
-
- فصل سوم
تحلیل سیستمهای ۲ بعدی
-
- مقدمه
در این فصل، به تحلیل و شناسایی ماتریسهای مشخصه و خصوصیات دینامیکی سازههای دو بعدی پرداخته شده و کارایی روش در مواجهه با انواع نامنظمیهای جرم، سختی و میرایی در ارتفاع مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی سازههای ۶، ۱۲ و ۲۰ طبقه اثر افزایش درجات آزادی نیز همچنین مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به وابستگی روش به پارامترهای متعدد (مانند نوع بارگذاری، طول زمان اندازه گیری سیگنالها، گام زمانی ثبت داده ها، بازه فرکانسی مورد استفاده و…) و تعداد زیاد سازههای مورد بررسی و به منظور کاهش حالتهای مورد بررسی و قابلیت مقایسه، فرضیات زیر در مورد شناسایی تمامی سازهها استفاده شده است:
-
- طول زمان اندازه گیری سیگنالها برابر ۱۰۰ ثانیه در نظر گرفته شده است.
-
- داده ها با گامهای زمانی ۰۰۰۱/۰ ثبت شده اند.
-
- نوع بارگذاری، از جنس هارمونیک جارویی (هارمونیک با فرکانس متغیر) بوده است.
برای در نظر گرفتن نوفههای دستگاهی و محیطی در روند شناسایی، میزان مشخصی نوفه با میانگین صفر و توزیع نرمال (نوفه سفید) به پاسخها و نیروی ورودی در حوزه زمان افزوده شده است.. میزان نوفه بر اساس نسبت مقدار جذر میانگین مربعات[۳۰] سیگنال نوفه به مقدار جذر میانگین مربعات سیگنال مربوطه در نظر گرفته شده است. میانگین خطای اعضای قطری ماتریسهای مشخصه به عنوان خطای شناسایی این ماتریسها و میانگین خطای تمام درایههای هریک از بردارهای شکلهای مودی، به عنوان خطای شناسایی شکل مودی مورد نظر، تعریف شده است. ماتریسهای مشخصه قابهای ۶ و ۱۲ طبقه همراه با درصد خطای مقیاس شده درایههای ماتریسهای شناسایی شده در قسمت پیوست ذکر شده است. در واقع به دلیل کوچک یا صفر بودن برخی از درایهها، با بهره گرفتن از رابطه (۳-۱)، خطاهای شناسایی به مقدار میانیگین عناصر قطری ماتریسهای دقیق مشخصه مقیاس شده اند (n = تعداد درجات آزادی).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- قاب ۶ طبقه
سازهها به صورت غیر برشی و با سیستم سازهای قاب دوگانه مدلسازی شده و با متمرکز کردن جرم طبقات در تراز سقفها و صلب در نظر گرفتن سقفها، درجات آزادی به صورت یک درجه آزادی افقی مستقل در تراز هر سقف در نظر گرفته شده اند. ماتریس سختی با بهره گرفتن از مفهوم ماتریس نرمی محاسبه شده است. ماتریس میرایی نامتناسب نیز با جایگزینی ماتریس سختی سازه ثانویهای که هندسه مشابه و اعضای متفاوت نسبت به سازه اصلی دارد محاسبه شده است. پارامتر ورودی روند شناسایی مورد نظر، بارگذاری هارمونیک جارویی است که به یک طبقه خاص(یکی از درجات آزادی) اعمال شده است. پاسخهای سازه در دو حالت محاسبه شده اند. در حالت اول با فرض قابلیت اندازه گیری پاسخهای شتاب، سرعت و جابجایی سازه در حوزه زمان در تمامی درجات آزادی سیستم، خروجیهای روند شناسایی محاسبه شده است. در حالت دوم برای هرچه نزدیکتر شدن روش به واقعیت، فرض شده است که تنها قابلیت اندازه گیری پاسخ شتاب در تمامی درجات آزادی وجود و شبه پاسخهای سرعت و جابجایی از روی پاسخ فرکانسی شتاب محاسبه گردیدهاند. شکل (۳-۱)، هندسه قابهای ۶ طبقه مورد مطالعه را نشان میدهد. سازههای مورد بررسی به شرح زیر هستند:
-
- قاب ۶ طبقه منظم
-
- قاب ۶ طبقه با نامنظمی طبقه نرم در طبقه اول
-
- قاب ۶ طبقه با نامنظمی سختی در طبقات ۵ و ۶
-
- قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶
قاب ۶ طبقه منظم
قاب ۶ طبقه با نامنظمی طبقه نرم در طبقه اول منظم
قاب ۶ طبقه با نامنظمی سختی در طبقات ۵ و ۶
قاب ۶ طبقه با نامنظمی سختی و هندسی در طبقات ۵ و ۶ اول
قابهای ۶ طبقه منظم و نامنظم مورد مطالعه