با ثبات قدم و به طور منظم به اهدافمان دست یابیم و در نتیجه، زندگی ما معنیدار و دارای سمت و سو شود ( لوتار، ترجمه خاکی،۱۳۸۲ )
۲-۲-۹٫ ارزیابی مدیریت زمان در دانش آموزان دبیرستانی
در جامعه ما که از فناوری سرشار شده، افراد به طور مداوم و به موقع در مقابل ضربالعجلها به کار، عملکردهای چند کاره و اولویت بندی نیاز دارند. ( ارلیکوواسکی[۷۱] و یاتس[۷۲] ، ۲۰۰۲ ). مدیریت زمان به منظور تأثیر احتمالی بر پیشرفت تحصیلی، عملکرد شغلی و کیفیت زندگی، توجه پژوهشگران آموزشی، روانشناسان سازمانی صنعتی و کارآفرینان را به خود جلب کردهاست. (ماکان، ۱۹۹۴ ). با این حال، تحقیق در مورد مدیریت زمان با این شور و شوق و با این روند نگه داشته شده است بلکه تحقیقات موجود دچار مشکلات عدیدهای میباشد. ( کلاسنز[۷۳] و همکاران ، ۲۰۰۷ ) متونی را مورد بررسی قرار دادند که نشان می دهند سه محدودیت عمده برای تحقیق در مورد مدیریت زمان وجود دارد. اولین محدودیت این است که بسیاری از اقدامات مدیریت زمان اعتبار و روایی شواهد را محدود کرده اند. دومین مورد این است که بسیاری از مطالعات تنها بر ارزیابی خودگزارشدهی تک قسمتی تکیه میکنند و به طوری که نمی توان در طول زمان شواهد و مدارکی برای تعمیم مقیاسها جمع آوری کرد و مورد سوم این است که جمعیت مدرسه تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. برای مثال تمام مطالعات انجام شده توسط کلاسنز ( ۲۰۰۷ ) به جای دانش آموزان بر نمونه های محل کار بزرگسالان ( معلمین، مهندسان یا دانشجویان دانشگاهها ) تمرکز نموده است.
۲-۲-۱۰٫روابط مدیریت زمان با پیشرفت تحصیلی
به طور کلی، مطالعات اینگونه نشان می دهند که اعمال مدیریت زمان تأثیر مثبتی بر خروجی یادگیری دانش آموز دارد (کلاسنز، ۲۰۰۷). به عنوان مثال، کالج GPA به طور قابل توجهی با بهره گرفتن از زمان در ارتباط بوده و میتوان با برنامه ریزی و نگرشهای زمانی آنها را پیش بینی کرد (کلاسنز، ۲۰۰۷). با این حال، تعداد کمی از مطالعات به بررسی چگونگی ارتباط مدیریت زمان با پیشرفت تحصیلی در سالهای قبل از دانشگاه میپردازند . تقاضاهای انتقال به آموزش متوسطه همراه با تمایل جوانان به صرف مدت زمان زیادی از اوقاتشان با تلویزیون و سایر فعالیتها نشاندهنده این امر است که ممکن است مدیریت زمان در اوایل نوجوانی نقش کلیدی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد. به همین دلیل، مطالعه فوق به بررسی پیوند دستاورد مدیریت زمان در دانش آموزان پایه هفتم می پردازد. علاوه بر این، ما به بررسی ارتباط مدیریت زمان با آزمون توانایی شناختی (واژگان) میپردازیم تا بسنجیم که آیا پیوند دستاورد مدیریت زمان به دلیل شیوه های مدیریت زمان بوده، یا تنها به این دلیل رخ میدهد که دانش آموزانی با مهارت های مدیریتی خوب تمایل به فعالتر و باهوشتر بودن دارند.
۲-۲-۱۱٫ مدیریت زمان و مهارت های تحصیلی
زمان منبعی حیاتی است که هرکسی به میزانی مساوی آن را دارد ولی به دلایل مختلفی نمیتواند به یک اندازه از آن اسنفاده کند. همه منابع انسانی و مادی که سازمانها دارند می تواند در طی زمان افزایش یابند و یا تغییر یابند. با این وجود تنها دارایی که نمیتواند تغییر یابد یا ذخیره شود خود «زمان» است. رمز کسب موفقیت در زندگی مدیریت مؤثر این منبع است که هرکس اندازهای مساوی از آن را دارد و پرداختن تأکید کافی بر برنامه ریزی آن است (اوروکو، تیکیسی و کانبور[۷۴]،۲۰۰۷)
نگاهی دقیقتر بر تعریف مفهوم مدیریت نشان میدهد که در واقع مدیریت رهبری کردن است. بدین طریق مدیریت این زمان در همه حال جاری، قدرت فرد برای هدایت خود در اعمال خودش و دیگران و استفاده از زمان به صورتی موثرتر است. به عبارتی دیگر مدیریت زمان مترادف با روند انجام دادن کار و فعالیت بیشتر در یک مدت زمانی مشخص است (پِلیوان[۷۵]، ۲۰۱۳).
این روند بر پایههایی از تصمیمات گرفته شده در مدیریت و انتخاب آنها بستگی دارد. فرایند مدیریت زمان در درجه اول در بردارنده شناخت فرد از خود، آشنایی با ویژگیهای شخصیتی خود، انجام تحلیلهایی بر مشکل استفاده از زمان و گردآوری داده های مربوط به آن، بررسی راه حلهای جایگزین، انتخاب و اجرای یکی از این جایگزینها است. (ایزاندوزن[۷۶]۲۰۱۰، به نقل از پِلیوان،۲۰۱۳) محیط رقابتی که امروزه در آن زندگی میکنیم، افراد را از همان زمان تحصیلات ابتدایی تشویق میکند که برنامه ریزی کنند و زمان را به صورت مؤثری مدیریت کنند. کارکرد بالایی که مورد لزوم شرایط رقابتی است سازمانها و مدیران را وا میدارد تا از زمان به صورت مؤثر استفاده کنند و به صورت روشن و واضحی در جستجوی کنترل زمان باشند. به همین منوال در جریان تامین خدمات آموزشی این موضوع موردتوجه وبحث بوده است و در تحقیقات متعددی بر آن تأکید شده است و تلاشهایی برای تخمین و تحلیل نظریه های زمان و مدیریت زمان و رفتار دانشجویان و دانش آموزان در مؤسسات آموزشی به عمل آمده است. به طوری که مؤثر بودن مدیریت زمان بر موفقیت تحصیلی محصلین در تحقیقات مختلف مورد تأیید واقع شده است. برداشت کلی این است که دانشجویانی که دارای مهارت مدیریت زمان خوبی هستند، قادرند که زمان را حتی پس از فارغالتحصیل شدن نیز به خوبی مدیریت کنند و وارد زندگی حرفهای شوند. در مطالعه ادبیات تشخیص داده شد که رفتارهای مثبت مدیریت زمان GPA دانشجویان را افزایش میدهد در حالی که رفتارهای منفی در زمینه مدیریت زمان، موفقیت آکادمیک را کاهش میدهد. (بریتون و تیسر[۷۷]،۱۹۹۱؛ موفو و همکاران[۷۸]، ۱۹۹۶؛ تانروجن و ایسکان، ۲۰۰۹؛ به نقل از پِلیوان ، ۲۰۱۳).
دانش آموزان باید ازریتم فعالیتهای روزانه خودآگاه باشند همچنین باید یاد بگیرند فعالیتهای خود را با توجه به همه عوامل موثر بر عملکردشان سازماندهی کنند. با توجه به مدل کارول[۷۹] (یونسکو، ۱۹۹۵؛ به نقل از ایندریکا، کازان و تورتا[۸۰] ، ۲۰۱۱) زمان روان شناختی می تواند به شیوهای سازنده و یا مخرب در انگیزش درونی عمل کند، (به واسطه حمایت و یا مهار فعالیت)، بنابرین طراحی یک جدول زمانبندی مناسب با توجه به اهداف تحصیلی برای دانش آموزان لازم است. تکامل باورها نسبت به سازماندهی زمان( کووی[۸۱]، ۱۹۹۸؛ به نقل از ایندریکا[۸۲] و همکاران، ۲۰۱۱) باعث ثبت سه توصیه متفاوت و مشخص در طی دهههای اخیر شده است: ۱- حفظ سوابق از طریق یادداشتها و لیستها ۲- تلاش برای نگاه به آینده از طریق شاخص، جداول و دستور کارها و در نهایت ۳- تعیین اولویتها و برنامه ریزی با توجه به اهداف، در طی سالهای متمادی در نظر گرفتن هر یک از این توصیه ها در موقعیتهای شغلی و تحصیلی به معنای داشتن توانایی مدیریت زمان بوده است. این توانایی می تواند در هر سنی ایجاد شود و به بهبود عملکرد منجر گردد (ایندریکا و همکاران، ۲۰۱۱).
۲-۲-۱۲٫ مروری برپیشینه تحقیقات انجام شده درحوزه مدیریت زمان ومهارتهای تحصیلی
۲-۲-۱۲-۱٫تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
در تحقیق ایندریکا و همکاران(۲۰۱۱) در پژوهشی تجربی ۱۳۰ دانش آموز دارای عملکرد تحصیلی پایین ولی هوش متوسط به بالا را انتخاب و ۶۵ نفر از آنان(گروه آزمایش) را تحت آموزش مدیریت زمان قرار دادند: نتایج پژوهش این محققان نشان داد دانش آموزان گروه آزمایش از نظر عملکرد تحصیلی در امتحانات نمرات بهتری را نسبت به ترمهای قبل دریافت کرده اند.