گروهبندی
۵
داشتن فعالیتهای کلاسی و بحث گروهی
۷
مکان
۲
استفاده از فضاهای آموزشی بهتر
۸
زمان
۲
کاهش مدت زمان تحصیل
۹
ارزشیابی
۱
بازنگری در روش های نمره دهی
۱۳۲ فصل چهارم: یافته های تحقیق
تحلیل یافته های سوالات باز :
از نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی، دروس غیرضروری که در این رشته وجود دارد عبارتند از: آشنایی با کتابخانه، انسان شناسی در اسلام، سازمان و قوانین آموزش و پرورش، مسائل آموزش و پرورش و ..، و دروسی که از نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان رشته علوم تربیتی لازم است به این رشته اضافه شود یا ساعات بیشتری به آنها اختصاص داده شود عبارتند از: روش تحقیق، کامپیوتر، زبان تخصصی، دروس عملی، مشاوره و روانشناسی، کار تحقیقاتی، دروس کارآفرینی، آمار استنباطی و درس آشنایی با کاربرد spss.
راهکارها و پیشنهاداتی که از نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای بهتر شدن رشته علوم تربیتی ارائه شد، شامل موارد زیر میباشد: استفاده از اساتید متخصص در هر درس، تأکید بر کارهای تحقیقاتی بیشتر، به روز کردن اطلاعات استادان در درس دادن، به روز کردن محتوای دروس، اهمیت دادن به کار گروهی، به روز بودن روش های تدریس اساتید، مشارکت بیشتر دانشجویان، قرار گرفتن در محیطهای عملی و آموزشی، کاربردی کردن دروس، مطابق با نیازهای سازمانها و جامعه، علاقهمند کردن دانشجویان به رشته خود.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همچنین بر طبق نظرسنجیهای بعمل آمده وبر اساس بیشترین فراوانی مشارکت کنندگان اظهار داشتند که:
- عدم کارایی مناسب بعضی از اساتید، بروز نبودن آنها و تدریس دروس در سطح پایینتر. نتایج مطالعه حاضر گویای این حقیقت است که وجود تعداد قابل توجه اساتید با دانش تخصصی کمتر و در نتیجه کم سوادی و عدم کارایی مناسب آنها، یکی از مهمترین مواردی بوده که در پاسخگویی به سوالات توسط پاسخ دهندگان داده شده است. چنانچه به اعتقاد آنها، تکیه بر ارائه مطالب کهنه و قدیمی و بروز نبودن آنها و عدم استفاده از بحثهای گروهی و فعالیتهای کلاسی وغیره از خصوصیات برجسته این عده از اساتید به شمار رفته و متعاقب آن یکی از دلایل مهم دلسردی و بیانگیزگی و در نتیجه کاهش اعتماد بنفس دانشجویان و در نتیجه تضعیف یادگیری آنها قلمداد میشود.
- سرفصل دروس، خصوصاً دروس تخصصی و مرتبط بطور کامل تدریس شده و بیشتر به شکل عملی ارائه گردد. همچنین آنهابه ناکافی بودن تعداد واحدهای درسی تخصصی جهت پوشش مناسب اهداف و
۱۳۳ فصل چهارم: یافته های تحقیق
- پاسخگویی به نیازها و خواسته ها اشاره کردهاند و همچنین تاکید بیشتر آنان به بروز بودن محتواهای درسی بود.