عنوان شاخص
ضریب آلفای کرونباخ
تعداد گویه (سؤال)
تعداد نمونه
مدیریت بودجه
۸۷/۰
۵
۲۰
بودجه هزینه
۹۱/۰
۴
۲۰
هزینهیابی بر مبنای فعالیت
۸۸/۰
۵
۲۰
حسابداری مدیریت راهبردی
۸۴/۰
۳
۲۰
همان گونه که از جدول فوق پیداست ضریب پایایی (همسانی درونی گویهها) توسط آلفای کرونباخ برای متغیرهای اساسی تحقیق سنجیده شده است. بر این اساس ضریب آلفای کرونباخ برای شاخص مدیریت بودجه ۸۷/۰، بودجه هزینه ۹۱/۰، هزینهیابی بر مبنای فعالیت ۸۸/۰ و حسابداری مدیریت راهبردی ۸۴/۰ حاصل شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ضریب پایایی برای کلیه متغیرها از درصد بالا و قابل قبولی برخوردار است. با این وجود ضریب بالای آلفای کرونباخ حاصل شده برای متغیر فوق حکایت از پایایی و همسانی فوق العاده بالای گویهها دارد. به عبارت دیگر ضریب آلفای بالای ۸/۰ نشان دهنده قابلیت اعتماد بسیار خوب مؤلفهها و گویههای پژوهش دارد. بنابراین با توجه به موارد فوق چنین استنباط میشود که پایایی (قابلیت اعتماد) و همسانی درونی گویهها و سؤالات متغیرها و شاخصهای مطرح شده در حد مناسب و قابل قبولی میباشد.
۳-۸- روشهای آزمون فرضیات، نوع آزمونها
متغیرهای پژوهش شامل:
الف: متغیر مستقل: حسابداری مدیریت، مدیریت هزینه، بودجه هزینه، هزینهیابی برمینای فعالیت، حسابداری مدیریت راهبردی
ب: متغیر وابسته: سرمایه فکری سازمانهای دولتی
نحوه اندازه گیری متغیرها:
- متغیر مستقل:
حسابداری مدیریت: “فرایند تشخیص، اندازه گیری، تجمیع، تجزیه و تحلیل، تهیه و تفسیر و ارائه اطلاعات مالی مورد استفاده مدیریت به منظور برنامهریزی، ارزیابی و کنترل عملیات در یک سازمان میباشد.
مدیریت هزینه: در این استراتژی مدیریت درصدد کاهش دادن هزینهها بر میآید و میکوشد از طریق کاهش دادن هزینهها در مقایسه با شرکتهای رقیب به سهم بیشتری از بازار دست یابد. سازمانها جهت دستیابی به مدیریت هزینه تاکتیکهایی متفاوتی را اعمال مینمایند که عبارتند از:
استفاده از امکانات در مقیاس وسیع، بهبود فرآیندها، مدیریت کیفیت جامع، الگوبرداری و کنترل هزینههای سربار، استفاده بهینه از تمامی هزینه در جهت کنترل سربار (نوری فرد ).
هزینهیابی بر مبنای فعالیت: یکی از سیستمهای نوین هزینهیابی محصولات و خدمات است که نیازهایی از قبیل محایبه بهای تمام شده محصول، بهبود فرایند تولید، حذف فعالیتهای زائد، شناخت نحرکهای هزینه، برنامه ریزی عملیات و تعیین را هبردهای تجاری را برای واحدهای اقتصادی برآورده میسازد (نشریه داخلی دانشگاه فردوسی مشهد).
حسابداری مدیریت راهبردی: گرد آوری اطلاعات مربوط به رقبا، کاهش بهای تمام شده بر مبنای تصمیمات راهبردی، استفاده از حسابداری بر مبنای راهبردی و در نهایت کسب مزیت رقابتی بر مبنای تصمیمات راهبردی از وظایف حسابداری مدیریت راهبردی میباشد (حیدرشاه[۴۱] ۲۰۱۱).
- متغیر وابسته: سرمایه فکری سازمانهای دولتی نماینده مجموعه داراییهای ناملموسی است که بعنوان داراییهای دانش معروف هستند یا به عبارتی ارزش بازار به ارزش دفتری یکی از روشهای شناخته شده جهت اندازه گیری دارائیهای نامشهود و سرمایه فکری است. این روش از اختلاف بین بازار و ارزش دفتری شرکت محاسبه میشود. ارزش دفتری بستگی به استاندارد ملی و یا بین المللی دارد که براساس آن حسابها تهیه شدهاند که ممکن است در عمل ارزش دفتری را دستخوش تغیر نمایند. از طرف دیگر ارزش سهام در بازار در حال تغییر است که نتایج حاصله را صرفا برای زمانی کوتاه معتبر میسازد. در زمانیکه قصد داریم دارائیهای فکری را با سایر رقبا بسنجیم از فرمول زیر استفاده میکنیم.
MTB it: نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت در دوره مالی