شکل ۴-۱۲- توزیع مشاهدات متغیر WHR
۴-۶- آزمون فرضیات تحقیق
با توجه به اینکه فرضیه ها از نوع رابطهای میباشد برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. جهت بررسی میزان و شدت رابطه بین دو متغیر از روش آزمون همبستگی پیرسون استفاده می شود که خروجی آن با بهره گرفتن از نرم افزار۲۰SPSS به شرح زیر است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرضیات تحقیق
فرضیه اول
: H0 بین فعالیت بدنی و BMI در دانشآموزان دختر دوره متوسطه رابطه معناداری وجود ندارد.
:H1 :بین فعالیت بدنی و BMI در دانشآموزان دختر دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۷- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین فعالیت بدنی و BMI در دانشآموزان دختر دوره متوسطه
متغیر
شاخص
فعالیت بدنی
BMI
فعالیت بدنی
ضریب همبستگی پیرسون
۱
*۱۳۳/۰-
سطح معنیداری
۰۱/۰
حجم نمونه
۳۷۰
۳۷۰
* همبستگی معنی دار ۰۱/۰P ≤
نمودار ۴-۱- نمودار پراکندگی دو متغیر فعالیت بدنی و BMI
نتیجه فرضیه
مطابق جدول ۴-۷ میزان همبستگی برابر ۱۳/۰– =r شده است که با توجه به سطح معنیداری ۰۱/۰=sig میتوان دریافت، فرض H0 رد و فرضH1 مورد تأیید قرار گرفته است و میتوان نتیجه گرفت که در سطح اطمینان ۹۹ درصد بین فعالیت بدنی و BMI در دانشآموزان دختر دوره متوسطه رابطه منفی(معکوس)، ضعیف اما معنی دار وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش فعالیت بدنی، BMI کاهش مییابد.
فرضیه دوم
:H0بین فعالیت بدنی و تصویر بدن در دانشآموزان دختر دوره متوسطه رابطه معناداری وجود ندارد.
:H1 بین فعالیت بدنی و تصویر بدن در دانشآموزان دختر دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.
جدول ۴-۸- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین فعالیت بدنی و تصویر بدن در دانشآموزان دختر دوره متوسطه
متغیر
شاخص
فعالیت بدنی
تصویر بدن
فعالیت بدنی
ضریب همبستگی پیرسون
۱
*۸۰۲/۰