- توسعه منابع انسانی: در سازمانی که افراد با قابلت بالا وجود داشته باشند، رفتار کارآفرینی را ترویج می دهند.
- ایجاد سیستمهای بازخور: افراد و بخشهای سازمان اگر از نتایج کار خود و عکس العمل محیط بازخور دریافت نمایند ، میتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند، جای که عوامل محیطی انتظار رفتار کارآفرینی را القا می کنند، بازخورهای محیطی رفتار کارآفرینی سازمانی را ترغیب می کنند.
۴٫ترکیب مسئولیت فردی و گروهی: سیستم های سازمانی با ترکیب مسئولیت فردی و گروهی، تلاش فردی و گروهی را ترغیب می کنند.
- پاداش بر اساس نتایج: در صورتی که کارکنان بدانند که در نتایج کار خود سهیم هستند و نتایج مثبت، پاداش مثبت دارند، رفتار کارآفرینانه در آنها ترغیب میشود.
عوامل ساختاری دیگری نیز که در کارآفرینی سازمانی نقش دارند به صورت زیر است:
فرایند و سیستم خلاقیت و نوآوری، تأمین امکانات مورد نیاز نوآوری، ارتباط اثر بخش با مشتریان، آموزش فنون و مهارتهای کارآفرینی، توسعه زمینه های مشارکت فراگیر کارکنان، ایجاد محیطی کاری جذاب و صمیمانه در کار (یداللهی فارسی،۱۳۸۴).
پیترسون و برگر(۱۹۷۲) نیز در مطالعات خود سعی کردهاند تا عوامل مختلف سازمانی و محیطی را که فعالیتهای کارآفرینی را در درون شرکت تحت تأثیر قرار می دهند، شناسایی کنند ، مدل زیر یکی از مدلهایی است که سعی کرده تا پیش نیازهای کارآفرینی سازمانی و نتایج آن را در ارتباط با متغیرهای دیگر سازماندهی کند(احمدپور، ۱۳۸۱).
نتایج: عملکرد شرکت نقش سازمانها، عوامل بالقوه
رضایت مشتری
پدیده کارآفرینی سازمانی
فعالیت های مدیریت و فرهنگ
محیط سازمانی
رضایت شغلی
عملکرد مالی
مهارتهای یک کارمند
شکل(۲-۲۱-) احمدپورداریانی،۱۳۸۱
۲-۲-۵-۳-ویژگی سازمانهای کارآفرین
سازمانهای کارآفرین واجد ویژگیهایی هستند که آنها را از سایر سازمانها متمایز می کند ، شناسایی و تقویت این ویژگیها موجب هر چه نوآور شدن سازمان و اجرای بهینه کارآفرینی شرکتی میگردد که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
۲-۲-۵-۳-۱-ابعاد ساختاری
بیان کننده ویژگیهای یک سازمان هستند که می توان بدان وسیله سازمانها را اندازهگیری و با هم مقایسه کرد(راسخ، ۱۳۸۶).
۱- غیر رسمی بودن: رسمی بودن به میزان یا حدی که مشاغل استناندارد شدهاند، اشاره میکند؛ اگر شغلی از میزان رسمیت بالایی برخوردار باشد، متصدیان از حداقل آزادی عمل برخوردار میباشد؛ زیرا از کارکنان انتظار میرود همیشه نهادهای یکسانی را با روش معینی بکار برند که منجر به نتایج از پیش تعیین شده ای گردد، وقتی رسمیت کم است رفتار کارکنان از آزادی عمل بیشتری برخوردار است (رابینز،۱۳۷۶). به عبارتی یکی از ویژگیهای سازمانهای کارآفرین ، غیر رسمی بودن آنها است و چنینی سازمانهایی مخالف محدود کردن کارکنان از طریق دستورالعملها و آیین نامههای رسمی هستند، چون معتقدند هر چه افراد آزادتر باشند، خلاقیت بیشتری خواهند داشت(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۲- تخصصی نبودن: تخصصی بودن یعنی این که سازمان تا چه اندازه یا تا چه درجهای کارها و فعالیتهای خود را به وظایف جداگانه و تخصصی تقسیم کرده باشد؛ سازمانهای کارآفرین بسیار کم تخصصی هستند، بدین ترتیب که هر یک از کارکنان چندین وظیفه را به عهده دارند و دامنه وسیعی از کارها را انجام می دهند(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۳- نداشتن استاندارد: نداشتن استناندارد به مواردی اطلاق می شود که بسیاری از کارهای مشابه روشی یکسان و همانند انجام شوند. در سازمانهای کارآفرین، انجام امور و وظایف به شیوه مشخص و یکسان ، بسیار کم است. این نوع سازمان ها اساساً نتیجه گرا هستند و به منظور شکوفایی خلاقیت افراد ، قضاوت و ارزیابی عملکرد کارکنان را بر اساس نتایج بدست آمده در نظر می گیرند نه بر اساس روش انجام کارها؛ ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که قواعد و قوانین سازمانی در شرکتهای کارآفرین مانع خلاقیت، ریسکپذیری و اجرای سریع ایدههای کارکنان نمیگردد، لذا افراد تا حدودی اجازه انحراف از قواعد را دارند(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۴- کم رنگ بودن سلسله مراتب: در سازمانهای کارآفرین رعایت سلسله مراتب کم رنگ است، یعنی افراد گزارش کار خود رابه شکل مشخصی ارائه نمیدهند و برخی از اوقات کاری را آزادانه به کشف ایده های مورد علاقه خود میگذرانند ، بدون آنکه به کسی گزارش دهند. در این نوع سازمانها اعتقاد بر این است با کنترل سلسله مراتبی نمیتوان بر محیط رقابتی، پیچیده و پویا و نامطمئن فائق آمد(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۵- نداشتن پیچیدگی: از نظر پیچیدگی عمودی یا تعداد سطوح سازمانی، سازمانهای کارآفرین با داشتن حداقل لایههای مدیریتی، دارای ساختار سازمانی تخت هستند. از نظر پیچیدگی افقی و مکانی، سازمانهای کارآفرین به دلیل کوچک بودن (یا توصیه برای کوچک شدن)علاقه ای به ایجاد دوایر متعدد و انجام امور در مناطق جغرافیایی مختلف ندارند(صمدآقایی،۱۳۷۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۶- عدم تمرکز: متمرکز بودن به آن سطح از اختیارات گفته میشود که قدرت تصمیمگیری دارد؛ هنگامی که تصمیمات در سطوح بالای سازمان اتخاذ شود آن سازمان را متمرکز مینامند؛ یکی از مشخصات سازمانهای کارآفرین داشتن کارکنان توانمند است و به همین منظور از طریق تفویض اختیار و مدیریت مشارکتی از ایجاد تمرکز در سازمان جلوگیری میکنند(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۷- حرفهای بودن: حرفهای بودن به سطح تحصیلات رسمی و آموزش کارکنان اطلاق می شود در مورد سازمانهای کارآفرین دقیقاً نمی توان گفت که حرفهای هستند؛ زیرا اولاً، ویژگی اصلی سازمانهای کارآفرین، نوآوری است و نوآوری با سطح تحصیلات رابطه معناداری ندارد؛ دوماً، سطح تحصیلات سازمان وابسته به سطح تکنولوژی سازمان است(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۸- حمایت مدیریت: خصوصیات زیر در مدیریت ارشد سازمان برای حمایت مدیریت از کارآفرینی است:
-قدرت تصمیمگیری مدیریت ارشد
– قبول مسئولیت فعالیت کارآفرینانه
– پذیرش ریسک به عنوان خصیصه مثبت
– تنوع در حمایت مالی
– قدردانی از افراد صاحب ایده
– تجربه نوآوری مدیریت ارشد
– استفاده از ایده های جدید کارکنان
– اعتقاد به مدیریت مشارکتی
– قدردانی از افراد ریسک پذیر(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۲-۲-۵-۳-۲- ابعاد محتوایی
۱- اندازه : سازمانهای کارآفرین اغلب سازمانهای کوچکی هستند، اما این بدان معنا نیست که در آینده نیز این وضع باقی میماند؛ امروزه سازمانهای بزرگ نیز سعی میکنند که شرایط را طوری فراهم آورند که هم از مزایای سازمانهای بزرگ بهرهمند شوند و هم از مزایای کارآفرینی.
۲- تکنولوژی مناسب: سازمانهای کارآفرین، جهت ارضای نیازهای مشتریان، انعطافپذیری و سازگاری با محیط و بخصوص واکنش سریع در برابر تغیرات محیطی به تکنولوژیهای پیشرفته و قابل انعطاف روی میآورند(صمدآقایی،۱۳۷۸).
۳- محیط: سازمانهای کارآفرین سعی دارند موانع ارتباطی با محیط خارج را از بین ببرند و ایدهها و گرایشهای مشتری را مورد توجه واحد تحقیق و توسعه خود قرار دهند و جوهر موفقیتهای کارآفرینانه همان استراتژیهایی است که از طریق آن سازمان با محیط خارجی خود پیوند میخورد و با آن جفت می شود (صمدآقایی،۱۳۷۸).
- فرهنگ: سازمانهایی که دارای فرهنگ و ساختاری غیرقابل انعطاف هستند، برای ایجاد همکاری و وحدت در دوران بحران دچار آشفتگی می شوند. در حالی که سازمانهایی که امکان برقرار کردن رابطههای غیررسمی و انعطافپذیر را در ساختار خود پیشبینی میکنند، عوامل مثبت و مؤثری برای رشد و ترغیب خلاقیت و نوآوری در سازمان خود بوجود میآورند(راسخ،۱۳۸۶).
۲-۲-۵-۴- موانع و محدودیت های کارآفرینی در سازمان