-
- . Supplementary Agreement between the International Civil Aviation Organization and the Government of Canada Regarding the Headquarters of the International Civil Aviation Organization, ICAO Doc. 9591, Supplementaty Agreement. ↑
-
- . تالیان، کریستوفر، ترجمه قنبری، حمید، حقوق هوایی، چاپ اول (تهران: انتشارات مجد، ۱۳۹۰)، ص. ۸۰٫ ↑
-
- .Safety. ↑
-
- . Security. ↑
-
- . در خصوص هر یک از این صلاحیتها به کتاب حسین میر محمد صادقی، حقوق جزای بین الملل (تهران: نشر میزان، ۱۳۷۷) صص ۲۳-۳۳ مراجعه نمایید. ↑
-
- . Subjective Territorial Principle. ↑
-
- . Objective Territorial Principle. ↑
-
- . Flooting Territorial Principle. ↑
-
- . محمد صادقی، همان، ص ۲۵٫ ↑
-
- . گلرو، علی اکبر، بازسازی ساختار ایمنی هوانوردی کشور بر اساس ایمنی هوانوردی بینالمللی، صنایع هوایی، شماره ۱۷۹، اردیبهشت ۱۳۸۵، ص. ۴۲٫ ↑
-
- . همان، ص ۲۸٫ ↑
-
- . جباری، منصور، نقش ایکائو در مبارزه علیه قاچاق و استعمال مواد مخدر، پژوهش حقوق و علوم سیاست، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، شماره ۴، تابستان ۱۳۸۰، ص. ۶۰٫ ↑
-
- . Vershoor, op. cit. at 392-394. ↑
-
- . The territorial principle remains most universally accepted. Dickinson et at., Jurisdiction With Respect to Crime, 29 Am.J .Int 1. L.435 at 78 (Supp. 1935). ↑
-
- . M. cherif Bassiouni. International Extradition: United States, Law and Practice (US: OUPUSA, 1987) at 261-82; V.P. Nanda, Enforcement of U.S. Law at Sea, in Richard B. Lilliched., International Aspects of Criminal Law: Enforcing United States Law in the World Community (US: Michie Co., 1981) 155-65. Joyner, op. cit. at 236-40. ↑
-
- . Joyner, op. cit. at 235. ↑
-
- . USA v. Cordova and Santano, US District Court, Eastern District of New York, 17 March 1950; United States Aviation Reports 1 (1950). ↑
-
- . American Airline. ↑
-
- . منظور از «مخاطرات هواپیمایی» در این بخش جرایم ارتکابی در هواپیما، علیه آن و نیز تأسیسات هواپیمایی است. ↑
-
- . Convention on offenses and Certain Other Acts Committed on Board Aircraft, done Sept 14, 1963, 20U.S.T. 2941, 704 U.N.T.S.219 (entered into force Dec. 4. 1969). ↑
-
- . Convention for The Suppression of Unlawful Seizure of Aircraft, op,cit. ↑
-
- . Convention for the Suppression of Unlawful Acts Against the Safety of Civil Aviation, Sept. 23, 1971, 24 U.S.T. 565, 974 U.N.T.S.177. ↑
-
- . ماده ۱ معاهده ۱۹۶۳ توکیو. ↑
-
- ۲٫ تَدین، محمود، تشکیل هسته مرکزی ایمنی پرواز، بهداشت کار و ارزیابی سوانح و حوادث هوایی در سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، صنایع هوایی، شماره ۹۹، شهریور ۱۳۷۸، ص. ۳۱٫ ↑
-
- . همان، ماده۱٫ ↑
-
- . همان، ماده (۲) ۶ . ↑
-
- . همان، ماده (۱) ۹٫ ↑
-
- .همان، ماده (۱) ۹٫ ↑
-
- . همان ماده ۱۰٫ ↑
-
- . Alaska Airlines v. Azza Eid, et al., Case No. 10-962; Corthouse News Service, Airline Still Faces Suit for Ejecting Passengers, reported on 29 July 2011; Vershoor, op. cit. at 398. ↑
-
- . ماده ۱۲ کنوانسیون توکیو. ↑
-
- . همان، ماده ۱۳٫ ↑
-
. وقتی جرمی علیه مردم عادی صورت بگیرد و تعدادی را قربانی کند جرم ارتکابی از جرایم علیه بشریت محسوب میگردد. دولتها وظیفه دارند مجرمان این نوع جرایم را به طور مقتضی مجازات و یا به کشورهای متبوع آنها مسترد کنند. کشورها باید در راستای اجرای تعهدات خود با کشورهای دیگر همکاری داشته باشند. جرایم بین المللی باید حذاقل واجد یکی از خصایص زیر باشند:برخورداری از ویژگی بین المللی: یعنی رفتار مورد بحث مشتمل بر یک تهدید مستقیم یا غیر مستقیم نسبت به صلح و امنیت جامعه بین المللی بوده، علیه ارزشهای مشترک بشری ارتکاب یافته و موجب جریحه دار شدن وجدان جمعی بشری گردد.برخورداری از ویژگی فراملی: بدین معنی که رفتار مجرمانه علیه اتباع بیش از یک کشور صورت گرفته باشد؛ به عبارت دیگر رفتار مورد بحث از محدوده مرزهای ملی فراتر رود. (میر محمد صادقی، همان، صص ۴۳-۴۷)
بعضی معتقدند که هواپیما ربایی جرمی علیه بشریت به حساب می آید. به نظر آنان وقتی قوانین مربوط به حمایت از بشریت در زمان جنگ وجود دارد، چرا جرایم علیه بشریت در زمان صلح وجود نداشته باشد.
برای ملاحظه نظریات مذبور نگاه کنید به:
Jabbari- G. Mansour. Legal Perspective for the Protection of the Environment Against the Effects of Military Activities During International Armed Conflict, Ph.D.Thesis, Laval University 1997 a pp. 167-174 & 24-45.
با عنایت به معاهدات ۱۹۴۹ ژنو و پروتکلهای آن حمله به غیر نظامیان در زمان جنگ نقض آشکار قانون جنگ میباشد. بمبگذاری در هواپیمای پان آمریکن باید بر همین استدلال، جرم علیه بشریت تلقی و از طرف جامعه بین الملل محکوم شود. اگر لیبی از توریستها در قبال آمریکا حمایت کند، این حمایت نباید به عنوان ابزاری علیه مردم بیدفاع آن کشور به کاربرده شود. اصول ضرورت نظامی، بشریت، تبعیض، آلام غیرضروری و تناسب که به عنوان اصول مورد بول در عرف بینالملی در زمان جنگ اعمال میگردند باید در موارد مشابه در زمان صلح هم صادق باشند. ↑
-
- . ماده ۲۴ کنوانسیون لاهه. ↑
-
- . شناسایی بینالمللی حقوق مربوط به هواپیما، مجله پژوهش حقوق و سیاست، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، بهار و تابستان ۱۳۸۵، ص. ۳۳٫ ↑
-
- .IFALPA’s Action in er Hijacking: E.E. McWhinney, the Illegal Diversion of Aircraft and International Law, 138 Recueil des Cours 261-372 (1973-1) at 287-289 and 335-337; Vershoor, op. cit. at 400. ↑
-
- . نصرت اله نوربخش، هواپیما ربایی، مقصد نامعلوم، مجله صنعت حمل و نقل، شماره ۲۴، ص۱۴٫ ↑
-
- . همان، صص ۹ و ۱۰٫ ↑
-
- . ماده ۳ کنوانسیون ۱۹۷۰ لاهه. ↑
-
- . ماده ۱ معاهده ۱۹۷۰ لاهه. ↑
-
- . Aut dedere aut punier (or Aut dedere aut judicare). ↑