قومیت: این مفهوم به دیدگاه ها و شیوه های عمل فرهنگی که اجتماع معینی از مردم را از دیگران متمایز می نماید، اطلاق می گردد (گیدنز، ۱۳۸۶ : ۲۷۸ ). این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه سنجیده شده است.
توجه به فرایض مذهبی: به آموزش مسائل مذهبی توسط خانواده ها و اجتماع اشاره دارد و تاًثیری که این آموزش ها می تواند بر نوع پوشش دختران داشته باشد که این متغیر بوسیله ی سوال های ۱۱تا ۱۵ پرسشنامه سنجیده شده است.
محل تولد: زادگاه و محل ولادت افراد پاسخگو را بیان می کند که این متغیر در قسمت بیوگرافی پرسشنامه سنجیده شده است.
محل مدرسه: به ناحیه آموزشی اشاره دارد که مدرسه در آن ناحیه قرار گرفته است.منظور ۴ ناحیه آموزش و پرورش در شیراز است که در قسمت بیوگرافی پرسشنامه سنجیده شده است.
۴-۷-۲- تعریف نظری و عملی متغیر وابسته
متغیر وابسته این پژوهش ناهنجاری پوششی است. نا بهنجار دانستن یک رفتار هنگامی عقلانی است که از قبل، شکل قاعده مند آن متناسب با معیارهای مشخص، معلوم شده باشد. از این رو معرفی قلمرو حجاب و پوشش مقدم بر تعیین حدود نقیص آن یعنی بی حجابی است. حجاب و پوشش از رفتاری بهنجار و ارزشی و از ضروریات و مسلمات اسلام است. نا هنجاری پوششی به معنای نداشتن پوشش متناسب با استانداردهای متعارف عرف عام و الگوی برگرفته از فقه اسلامی است. از اینرو پوشیدن لباس های تنگ، بدن نما، تحریک کننده و بد شکل، پوشیده نبودن برخی مواضع نیازمند پوشش، آرایش نا مناسب و نداشتن وقار لازم در اجتماع را می توان در مقوله ناهنجاری پوششی گنجاند.
محقق این متغیر را به وسیله سوالات ۲۵ تا ۳۰ پرسشنامه سنجیده است.
فصل پنجم
تجزیه و تحلیل داده ها
۵-۱-مقدمه
داده های این تحقیق از طریق پرسشنامه هایی که در سطح شهر شیراز در زمستان ۱۳۹۲ توزیع و جمع آوری گردیدند فراهم شده است. داده های۴۰۰ پرسشنامه پس از کد گذاری بصورت داده های خام توسط کامپیوتر وارد نرم افزار آمار برای علوم اجتماعی(spss) شدند و اساس تجزیه و تحلیل پژوهش حاضر قرار گرفتند. در این فصل ابتدا یافته های توصیفی کلیه متغیرها در قالب جداول فراوانی و متقاطع بیان می شوند. در ادامه نتایج حاصل از آزمون فرضیه های مطرح شده تحقیق با بهره گرفتن از آمار استنباطی و از طریق آزمونهای T، F، ضریب همبستگی پیرسون و همچنین رگرسیون چند متغیره به تفضیل بیان شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-۲-یافته های توصیفی تحقیق
آمار توصیفی الگوی پاسخ های افراد نمونه را خلاصه می کند و نیازمند قدرت تخیل و مهارت زیادی است(دواس ،۱۳۸۷: ۱۳۸-۱۳۷). پیدا کردن تصویری از چگونگی توزیع داده ها برای تحلیل یافته های تحقیق بسیار مهم است و می تواند کمک شایانی به محقق نماید. در این بخش در ابتدا توزیع فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی سنجیده شده در این مطالعه را در جداول جداگانه ترسیم و توضیح داده،سپس جداول توزیع فراوانی پاسخ های داده شده به سؤالات هر طیف را همراه با درصد و میانگین پاسخ ها در جداول جداگانه ترسیم و توضیح داده شده است.
۵-۲-۱- توصیف ویژگی های جمعیت شناختی
جدول شماره ۵-۱ توزیع فراوانی پاسخگویان را بر حسب رده سنی نشان می دهد. همانطور که مشخص است ۱درصد در گروه سنی ۱۴سال، ۸/۲۷ درصد در رده سنی ۱۵ سال، ۵/۳۶ درصد در رده سنی ۱۶ سال، ۳/۲۲ درصد در رده سنی ۱۷ سال، ۳/۱۱ درصد در رده سنی ۱۸ سال و ۳/۱ درصد در رده سنی ۱۹ سال قرار دارند. بررسی جدول نشان می دهد که درصد افراد در سنین ۱۶ سال بیشتر از سنین دیگر بوده است.
جدول ۵-۱:توزیع فراوانی سن پاسخگویان
سن
۱۴سال
۱۵سال
۱۶سال
۱۷سال
۱۸سال
۱۹سال
جمع کل
تعداد
۴
۱۱۱
۱۴۶
۸۹
۴۵
۵
۴۰۰
درصد
۰۰/۱
۸/۲۷
۵/۳۶
۳/۲۲
۳/۱۱