- مهارتهای روابط انسانی : مسئوولیت مدیریت، ایجاد انگیزش و آموزش تمام کارکنان در تمام سطوح برای ایجاد بهبود لازم در سازمان است.
- بررسیهای آماری[۷۰]: جمع آوری داده در مورد مشتریان، کارکنان، تکنولوژی و تجهیزات به منظور استفاده از آنها به عنوان معیاری برای پیشرفتهای بعدی و شناسایی آنچه نیاز است، انجام شود.
- تکنیکهای آماری ساده : نمودارهای واضحی که به شناسایی مشکلات، ردیابی جریان کار، سنجش پیشرفت کار و نشان دادن راه حلها کمک میکند.
- کنترل فرایند آماری : نمودارسازی آماری یک فرایند، تولیدی یا غیر تولیدی، برای کمک به شناسایی و کاهش میزان تغییر.
- تصور[۷۱]: یک مفهوم کلیدی در حل مسئله، شامل تجسم یک فرایند، رویه یا عملیات با حذف تمام تلفات.
- مهندسی صنایع : فنون عمومی مرحله بندی[۷۲]، ساده سازی کار[۷۳]، تجزیه و تحلیل روشها، استقرار ماشین آلات[۷۴]و تحول مواد برای دستیابی به بهبود.
جدول۲-۲: مقایسه پیشگامان کیفیت (اکلند، ۱۹۹۳)
کرازبی
کانوی
دمینگ
جوران
تعریف کیفیت
همسازی با نیازها
تعریفی ندارد و آن را در مفهوم مدیریت کیفیت به کار می برد
درجه یکنواختی و یکسانی در هزینه کم و تطابق با بازار
مناسب برای استفاده
درجه مسئوولیت مدیریت ارشد
مسئوول کیفیت
مشکلات مربوط به سطوح بالاست
مسئوول ۹۴% مشکلات کیفیت
کمتر از ۲۰% مشکلات کیفیت ناشی از کارکنان است
استاندارد عملکرد
نقص صفر
حذف تلفات
کیفیت دارای معیارهای زیادی است؛ استفاده از آمار برای سنجش عملکرد در تمام نواحی، انتقاد از نقص صفر
اجتناب از مبارزه برای انجام کار درست
رویکرد عمومی
پیشگیری، نه بازرسی
یک روش جدید یا صحیح برای اداره، مرید دمینگ
کاهش تغییرپذیری بوسیله بهبود مستمر، کنار گذاشتن بازرسی زیاد
رویکرد عمومی مدیریت به کیفیت، به ویژه عناصر انسانی
ساختار
۱۴ گام برای بهبود کیفیت
شش ابزار برای بهبود کیفیت
۱۴ توصیه برای مدیریت
۱۰ گام برای بهبود کیفیت