۱- به دلیل شیوههای خاص نقد و نسیه در بازار، کالاها معمول بسیار پایینتر از قیمت واقعی خود به فروش میروند و استراتژیهای قیمتگذاری کالا را در کل بازار تحتالشعاع قرار میدهند و بهاصطلاح، کالا ذلیل میشود.
۲- شرکتها هیچ کنترلی بر شیوههای توزیع بازار ندارند.
۳- ریسک بازپرداخت وجه کالای فروختهشده افزایش مییابد.
۴- شبکه توزیع شرکت بهصورت شبکه انحصاری در اختیار بنکداران قرار میگیرد که در بلندمدت برای شرکت خطرناک است و شرکت عملاً از مکانیسم توزیع کالا هیچ اطلاعی ندارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵- شبکه توزیع عمدهفروشی هیچ فشاری برای فروش کالاهای شرکت به خود وارد نمیسازد و در صورت ضعیف بودن کالا به هر دلیل، کالا را پس میزند
۲-۲-۲-۴-۲- توزیع کالا از طریق شبکه شرکتهای پخش
محاسن :
۱- ریسک بازگشت وجه کالای فروختهشده نسبتاً در مقایسه با روش اول پایینتر است.
۲- به دلیل وجود تجربه نسبتاً خوب در امر توزیع مویرگی و وجود اطلاعات بهروز در این سیستمها، کنترل شبکه توزیع و مسیر کالای فروختهشده آسان است.
۳- سرعت انتقال کالا به بازار نسبتاً خوب است.
۴- به دلیل متمرکز بودن سیستم سفارش دهی و بازپرداخت وجه کالای فروختهشده، مشکلات تعدد مشتری و مراکز سفارش وجود ندارد و طرف حساب یک نفر است.
معایب:
۱- شرکت تولیدکننده هیچ کنترلی بر شیوههای توزیع کالا ندارد.
۲- به دلیل واحد بودن کانال توزیع، درصورتیکه به هر دلیل، شرکت توزیعکننده، توزیع کالا را انجام ندهد، شرکت تولیدکننده فلج خواهد شد .
۳- درصورتیکه عملکرد سیستم توزیع مورد رضایت تولیدکننده نباشد، شرکت تولیدکننده نمیتواند عکسالعمل مناسب و سریع از خود نشان دهد.
۴- در بلندمدت، شرکت توزیعکننده عملاً تعیینکننده خطمشی تولیدکننده خواهد بود و تولیدکننده باید تابع تصمیمات توزیعکننده باشد.
۵- دوره بازپرداخت وجه فروختهشده به شرکتهای پخش بزرگ بسیار طولانی بوده و هزینه فرصت ازدسترفته سرمایه برای شرکتهای تولیدکننده بالا خواهد بود.
۲-۲-۳- ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان
با توجه به اهمیت وظیفه خرید در سازمانها، تصمیمات مربوط به ارزیابی و خرید تامین کنندگان اهمیت بیشتری پیداکردهاند، هرچه سازمان بیشتر به تامین کنندگان وابسته میروند، اثرات مستقیم و غیرمستقیم مربوط به تصمیمات نادرست خرید،تأثیر مخربتری بر سازمان میگذارد.همچنین تغییر مداوم خواستههای مشتریان نیازمند استراتژیهای انعطافپذیرتر و وسیعتر درزمینه تامین و انتخاب تامین کنندگان هست [۱۰]
تمام مواردی که در بالا ذکر شد باعث میروند که روشهای سیستماتیک و جامعتری برای انتخاب تامین کنندگان ارائه گردند. علم تحقیق در عملیات در دوره معاصر روشهای متفاوتی برای مواجهه با پیچیدگی در تصمیمات مربوط به خریدار ارائه کرده است.مثالهایی از این روش،تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره که نظریههای ساختاربندی مساله برنامهریزی و دادهکاوی میباشند، مدلهای تحقیق در عملیات اثربخشی تصمیمات مربوط به خریدار را از طریق زیر بهبود میبخشد.
۱)کمک به خریدار برای حل مساله بهصورت صحیح و دقیق
۲)کمک به تصمیمگیرنده برای در نظر گرفتن کلیه عوامل موثر در تصمیمگیری بخصوص در تصمیمات مربوط به خرید یا ساخت
۳) کمک به تصمیمگیرندگان برای مدلسازی دقیقتر موقعیتهای واقعی بخصوص در نظر گرفتن فاکتورهای نامشهود و تصمیمگیری گروهی
همچنین مدلهای تحقیق در عملیات به طرق زیر موجب کارایی تصمیمات خرید نیز میگردند:
۱)تسهیل محاسبات بهطور دقیقتر و سریعتر و تحلیل اطلاعات مربوط به تامین کنندگان
۲)تسهیل در امر ذخیرهسازی اطلاعات مربوط به خرید و قابلیتها دسترسی به آنها در موارد مشابه
۳)حذف گزینهها و معیارهای تکراری در انتخاب تامین کنندگان
۴)کارا سازی امر ارتباطات بخصوص در امر گزارش دهی به مدیران
تریسی و وندر مزایای بهکارگیری مدلسازی ریاضی و مدلهای تحقیق در عملیات را در امر ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان ذکر کردهاند[۱۱].
نکته اصلی در بهکارگیری مدل، استفاده از آن بهعنوان ابزاری برای ساختاردهی، ارتباط دهی،استخراج نظرات شخصی و ذهنی تصمیمگیرنده و در نظر گرفتن عدم قطعیت و اطمینان بهجای ساختاربندی آنها در یک غالب غیر منعطف هست{Amid, 2006 #17}[10].
۲-۲-۳-۱- مراحل فرایند ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان
دی بوئر فرایند ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان را در ۴ مرحله طبقهبندی کرد
۱)تعیین اینکه بدانیم ما به دنبال چه هستند(انتخاب یک تامین کننده یا چند تامین کننده)
۲)تعریف و تعیین معیارهای ارزیابی
۳)ارزیابی کیفی اولیه(قبل از مرحله انتخاب)
۴)انتخاب نهایی
در ذیل به شرح هر یک از مراحل بالا و تاریخچه آنها میپردازیم:
۲-۲-۳-۱-۱مدلهای تصمیمگیری برای تعریف مساله و فرمولبندی معیارها (مراحل ۱و۲):
در مورد ارزیابی تامین کنندگان،این مدلها شامل تعیین مسئله نهایی و اینکه چرا به دنبال یک تامین کننده یا بیشتر هستیم، هستند. در مرحله فرمولبندی معیارهای ارزیابی در تصمیمات خریدار زنجیره تامین دو تحقیق شاخص وجود دارد:
۱)مقاله ماندال[۶] و دشماخ[۷]،که نویسندگان در این مقاله یک مدل تفسیری ساختاری بهعنوان یک تکنیک مبتنی بر تفاوتهای گروهی برای تعیین و خلاصه بندی روابط میان معیارهای ارزیابی تامین کنندگان، در قالب یک مدل گرافیکی ارائه دادند.مدل آنها معیارهای وابسته و مستقل را در ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان از هم تفکیک میکرد. بهپیشنهاد آنها معیارهای وابسته باید در امر قضاوت نهایی تامین کنندگان موردتوجه قرار بگیرد[۱۲].
۲)وکورکا[۸] در سال ۱۹۹۶، به توسعه یک سیستم تصمیمیار[۹] که پوششدهنده تمامی مراحل ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان بود پرداخت[۱۳].
۲-۲-۳-۱-۲- فرایند ارزیابی مقدماتی تامین کنندگان
ارزیابی مقدماتی بهعنوان فرایندی برای کاهش مقدار مجموعه کل تامین کنندگان و به دست آوردن یک مجموعه کوچکتر و قابلقبولتر از آنها هست.این فرایند ممکن است در بیش از یک مرحله انجام شود اما مرحله اول همواره تعیین مجموعه قابلقبولی از تامین کنندگان و به دست آوردن یک مجموعه کوچکتر و رضایتبخش از آنها هست.بنابراین ارزیابی مقدماتی یک فرایند جداسازی هست تا یک فرایند رتبهبندی اگرچه اهمیت تفاوت میان رتبهبندی و جداسازی در تاریخچه ارزیابی تامین کنندگان موردتوجه قرار نگرفته است،اما در حقیقت فرایندهای بکار گرفتهشده در این مقالات بیشتر مربوط به مرتبسازی تامین کنندگان هست [۱۰]
دی بوئر روشهای مرتبسازی تامین کنندگان را در قالب سه روش عمده طبقهبندی کرده است.
۱)روشهای طبقهبندی:اساسا مدلهای کیفی مبتنی بر دادههای تاریخی و تجربه خریدار میباشند.تامین کنندگان در قالب مجموعه از معیارها ارزیابی میروند.ارزیابی شامل طبقهبندی عملکرد تامین کنندگان در قالب یک مقیاس سهنقطهای مثبت، منفی و خنثی هست. بعدازاینکه تامین کننده در مقابل تمامی معیارها رتبه دریافت کرد، خریدار یک رتبه نهایی به تامین کننده میدهد و درنهایت تامین کنندگان در سهطبقه مثبت، منفی و خنثی طبقهبندی میروند.
۲)تحلیل پوششی دادهها:تحلیل پوششی دادهها در قالب کارایی یک گزینه تصمیم ساختهشده است گزینهها بر مبنای معیارهای سود (خروجی) و معیارهای هزینه (دادهها) مورد ارزیابی قرار میگیرند.
کارایی یک گزینه (تامین کننده) بهعنوان نسبت میانگین وزن خروجیها (عملکرد یک تامین کننده) بر روی میانگین وزن ورودیهای آن (هزینه استفاده از تامین کننده)تعریف میشود.برای هر تامین کنندهاین روش ماکزیمم نسبت کارایی را(با این شرط که این نسبت برای .هیچکدام از تامین کنندگان بیشتر از ۱ نگردد) را به دست میآورد.
تحلیل پوششی دادهها در قالب دودسته تامین کنندگان کارا و تامین کنندگان ناکارا طبقهبندی میکنند. وبر[۱۰] از [۱۱]DEA برای ارزیابی تامین کنندگان استفاده کرده است. از کارای دیگر میتوان به مقاله لیو[۱۲]در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد.
۳)تحلیل خوشهای[۱۳]:تحلیل خوشهای یک روش آماری برای گروهبندی یک مقدار از عناصر با امتیازهای گروهی هست.تحلیل خوشهای این عناصر را در خوشههایی قرار میدهد بهطوریکه اختلاف میان عناصر در داخل خوشه کمینه و اختلاف میان عناصر در بین خوشههای مختلف بیشینه باشد.
تحلیل خوشهای میتواند بهعنوان روشی برای گروهبندی تامین کنندگان که دارای امتیاز کمی بر اساس معیارهای ارزیابی میباشند، مورداستفاده قرار گیرد.
نتیجه بهکارگیری این روش،گروهبندی تامین کنندگان هست.
هنکل[۱۴] اولین کسی بود که تحلیل خوشهای را در ارزیابی تامین کنندگان بکار گرفت.