رابطه (۲-۳)
رابطه (۲-۴)
n بعد ماتریس است. بزرگترین مقدار ویژه () برای هر کدام از ماتریسها از روابط ذیل محاسبه میشود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رابطه (۲- ۵)
رابطه (۲- ۶)
طبق روش ساعتی، شاخص سازگاری[۱۰۰] (CI)، که انحراف از سازگاری کامل را نشان میدهد، بترتیب ذیل محاسبه میگردد:
رابطه (۲- ۷)
رابطه (۲- ۸)
رابطه (۲- ۹)
لازم به ذکر است چنانچه روش ANP فردی باشد در مخرج روابط (۲-۷) و (۲-۸) به جای ازn استفاده می شود.
برای محاسبهی نرخ سازگاری[۱۰۱]، شاخصهای تصادفیRm و Rg توسط گاگوس و بوچر (۱۹۹۸) ارائه شده است. اگر هر دو نرخ سازگاری (CRm و CRg) هر ماتریس مقایسه زوجی بزرگتر از ۰٫۱ باشد، باید از خبرهی مورد نظر درخواست شود تا در ترجیحاتش تجدید نظر نماید. اگر فقط CRm (CRg) از ۰٫۱ بزرگتر باشد، درحالیکه دیگری در طیف مورد قبول باشد، بهتر است تصمیمگیرنده برای ارزیابی مجدد مقادیر میانی (مقادیر حدها) ترغیب شود و مقادیر حدها (مقادیر میانی) بدون تغییر بمانند. اما با توجه به اینکه در این مطالعه از اعداد فازی مثلثی استفاده میشود که بین حد پایین، مقدار میانی و حد بالای هر عدد رابطهی خاصی حاکم است، لذا با عدم سازگاری هر یک از این دو ماتریس، باید در کل ترجیحات ماتریس مربوطه تجدید نظر شود(گاگوس و بوچر، ۱۹۹۸).
۲-۳-پیشینه پژوهش
۲-۳-۱-پژوهشهای خارجی
-
- رولاینز[۱۰۲]( ۲۰۱۴) در مقاله ای با عنوان “تاثیر رکود اقتصادی بر بازاریابی” به بررسی اینکه چگونه رکود بزرگ بر تصمیمات بازاریابی شرکت ها تاثیر می گذارد و در نتیجه اثرات طولانی مدت آن بر بازاریابی و کسب و کار شرکت می پردازد. نویسنده شرکت ها را بر اساس تفاوت آنها از نظر اندازه شرکت و صنعت بکار گرفته است و با شش مدیر اجرایی بازاریابی از چهار شرکت در چهار صنایع مختلف در طول تابستان سال ۲۰۱۰ مصاحبه کرد. همه شرکت های مورد مصاحبه از رکود جان سالم بدر بردند، اما آنها اثرات مختلفی از رکود بزرگ در کسب و کار خود و بازاریابی تجربه کردند. این شرکت ها همچنین استراتژی های مختلفی در طول رکود به کار بردند. رکود اقتصادی به شدت بر هزینه های بازاریابی در کسب و کار شرکت تاثیر می گذارد و پس از آن آنها را مجبور به اختصاص دوباره سرمایه گذاری روی بازاریابیشان می کند. این تخصیص مجدد شامل تغییر از بازاریابی سنتی به بازاریابی آنلاین، از جمله رسانه های اجتماعی می باشد. بر اساس یافته های این مصاحبه ، یکی از عواملی که ظهور پیدا کرد توانایی شرکت برای به سرعت سازگارشدن با بحران اقتصادی بود. نویسنده بیان می کند که رکود بزرگ سه اثر طولانی مدت در کسب و کار بازاریابی دارد که عبارتند از: تقاضا برای تجزیه و تحلیل و معیارهای، ادغام بهتر بین توابع فروش و بازاریابی، و افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی.
-
- بورل اتیدیس و ترین تافی لوپولوس[۱۰۳](۲۰۱۴) در مقاله ای با عنوان “بقای شرکت ها ی کوچک و متوسط در زمان بحران ” به بررسی اینکه چگونه شرکت های کوچک ومتوسط استراتژی بازاریابی و تکنیک های ابتکاری و مفاهیم جدید را به منظور بقا در بحران توسعه می دهند، می پردازند. جامعه این تحقیق ۵۰ شرکت تجاری است که به عنوان نمونه ۳۰ تا انتخاب شده که ۲۰ شرکت همکاری نمودند که شامل ۱۰ شرکت خیلی کوچک، ۵ شرکت کوچک و ۵ شرکت متوسط در آتن و پیریوس می باشد. اطلاعات از طریق مصاحبه جمع آوری شده است. نتایج حاصل از این تحقیق بیان می دارد که ۵ عامل مهم باعث بقای شرکت دردوران رکود می شود: فرایند مهندسی مجدد محصولات – تاکید بر مشتریان جدید- تثبیت قیمت و ادراک از قیمت گذاری در دروان بحران – رویکرد متفاوت به تامین کنندگان و مدیدیت اطلاعات سهامداران.
-
- یوسمان احمید[۱۰۴] و همکاران (۲۰۱۴) در مقاله ای با عنوان” اهمیت قابلیت های بازاریابی و عملیاتی بر عملکرد شرکت در دوران رکود و رشد اقتصادی” با بهره گرفتن از تئوری مبتنی بر منابع و دیدگاه مدیران به عنوان پایه و اساس، رابطه بین عوامل کسب و کار تحت شرایط اقتصادی مختلف با بهره گرفتن از داده های پنل، پرداختند. جامعه شرکت هایی هستند که اطلاعاتشان از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۰ در پایگاه داده کامپوستات[۱۰۵] وجود داشته که نمونه که به صورت تصادفی انتخاب شده شامل ۱۵۲۸مشاهده از ۵۳۲ شرکت مختلف در ۱۶۶ صنعت مختلف که توسط یک کد ۴ رقمی شناخته شده اند. روش تحقیق روش معادلات ساختاری و آزمون مقایسه میانگین ها و تجزیه تحلیل پوششی داده ها[۱۰۶] می باشد. نتیجه این تحقیق این است که اهمیت دادن به عملیات و بازاریابی منجر به توسعه قابلیت ها در در این دو عامل می شود. قابلیت های عملیاتی و بازاریابی عملکرد شرکت را در شرایط مختلف اقتصادی بهبود می بخشد. البته قابلیت های عملیاتی در زمان رکود مهم تر است. همچنین اهمیت دادن به عملیات و بازاریابی بر توانایی ان ها در طول دوره رشد اقتصادی نیز کمک میکند.
-
- تنسی[۱۰۷] و همکاران ( ۲۰۱۳) در مقاله ای با عنوان “یک نقد از راهبردهای پاسخ دهنده توسط شرکت های ساختمانی که در طول رکود اقتصادی اتخاذ شده” به پر کردن شکاف دانش در رابطه با اینکه شرکت ها چه استراتژی هایی را برای مقابله با رکود اتخاذ می کنند توسط: (۱) بررسی انتقادی ادبیات استراتژی های پاسخ دهنده در صنعت ساخت و ساز. (۲) توسعه یک طبقه بندی از استراتژی های پاسخ دهنده نسبت به استراتژی های عمومی پورتر رهبری هزینه، تمایز و تمرکز. (۳) با بهره گرفتن از چارچوب طبقه بندی برای ارزیابی انتقادی استراتژی های پاسخ دهنده از پیمانکاران ساخت و ساز ایرلندی و انگلستان توسط طراحی بر روی داده های کیفی حاصل از مطالعات موردی مقدماتی. نتایج حاصل از بررسی انتقادی نشان می دهد که که اکثر شرکت های ساختمانی استراتژی تمایز را به منظور زنده ماندن در رکود اقتصادی اتخاذ می کنند. در حالی که نتایج مطالعه موردی مقدماتی نشان می دهد که استراتژی های رهبری هزینه بیشتر در رکود سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته است.
-
- پنته کاست و اندروس[۱۰۸] (۲۰۱۳) در مقاله ای با عنوان “آن اهمیت از اهمیت: اثر تصمیم گیری در طبقه بندی مراکز تجاری خرده فروشی بزرگ در طول دوره رکود اقتصادی” پژوهش اهمیت ارزش ارائه شده از طبقه بندی فروشگاه های خرده فروشی در دوران رکود اقتصادی ، همچنین تاثیرش بر ارتباط بین نگرش خرید مشتریان و احتمال خرید آنان بوسیله اپراتور های اصلی مراکز تجاری بین الملل اصلی در استرالیا شناسایی کرده است. این پژوهش در فروشگاه های: بزرگ- متوسط- پوشاک- اوقات فراغت- عمومی خرده فروشی- لوازم منزل- تلفن همراه- خدمات خرده فروشی – مواد غذایی- تهیه و رساندن غذا انجام شده است. تجزیه و تحلیل با نرم افزار SPSS انجام شده برای بررسی از آزمون تی تست استفاده شده است. نتیجه این پژوهش این است که اثرات متفاوتی در طبقات مختلف مشاهده شده است و نحوه ی درک اهمیت از طبقه بندی فروشگاه های خرده فروشی بر قصد خرید و تفاوت بین گروه های خریداران موثر است بنابراین استراتژی تصمیم گیری در طبقات مختلف متفاوت است.
- نیکلز و رولاینز[۱۰۹] (۲۰۱۲) در مقاله ای با عنوان “چگونه نه تنها زنده ماند بلکه در طول رکود اقتصادی رشد کرد: مطالعه با رویکرد چند اکتشافی” به بررسی اقدامات بازاریابی که شرکت ها در طول رکود بزرگ انجام می دهند، و اثر حاصل از آن در عملکرد شرکت می باشد. هدف کشف اینکه چگونه اقدامات بازاریابی شرکت انجام می شود، و چگونه بر شرکت تاثیر می گذارد، و به آنها کمک می کند تا بهتر باشند ، به سادگی زنده بمانند و یا از بین بروند. روش مورد استفاده از رویکرد جهت دار اکتشافی، متشکل از یک مطالعه مقدماتی، یک بررسی، مصاحبه میدانی و یک مصاحبه متمرکز گروهی می باشد. در عمق مصاحبه انجام شده با شرکت کنندگان از انواع صنایع که آنها در مورد چگونگی تاثیر رکود بزرگ بر کسب و کارشان، و در نتیجه تاثیر آن بر بازاریابی می باشد. فاز دوم این مطالعه یک بررسی کمی بود. نویسندگان با ایمیل فرستادن به آگاهی دهندگان بالقوه همراه یک لینک به پرسشنامه از طریق بررسی آنلاین شرکت[۱۱۰] ، در ماه دسامبر ۲۰۱۰، به ۱۱۰۰۰مدیر ارشد بازاریابی و مدیران عمومی در ایالات متحده امریکا اجرا شد. نمونه پژوهش شامل ۲۱۲ پاسخ، که ۲۲ تا ناقص بود. نمونه نهایی شامل ۱۹۰ پاسخ بود، بازده میزان پاسخ ۱٫۷۳ درصد است. پاسخ دهندگان مدیر عامل شرکت، مدیر فروش و بازاریابی مدیر بازاریابی ارشد و مدیر بازاریابی بودند. نمونه عمدتا شرکت های کسب و کار. ۶۵٫۲ درصد از نمونه مدیران B2B هستند و دوازده درصد (۱۲٫۲ درصد) از مدیران پاسخ دهنده از شرکت های مصرف کننده هستند و ۲۲٫۵ درصد باقی مانده از پاسخ دهندگان برای شرکت های کار که ارائه محصولات و خدمات به هر دو کسب و کار و مصرف کنندگان است. این نسبت سازگار با جمعیت کلی است اکثریت قریب به اتفاق از این شرکت های نمونه، ۷۴٫۰ درصد، بیش از ۱،۰۰۰ کارمند داشتند. پاسخ دهندگان در تعدادی صنایع کار می کنند: چهار تا از بزرگترین هایش خدمات مالی (۱۷٫۴ درصد)، تولید (۱۲٫۸ درصد)، حمل و نقل و ذخیره سازی (۱۱٫۶ درصد)، و خدمات حرفه ای (۹٫۹درصد). یافته ها نشان می دهد که شرکت های موفق در روابط مشتریان فعلی خود سرمایه گذاری می کنند و با تقویت تیم حساب کلیدی خود و با ارتباط با مشتریان خود که از مشکلات مالی رنج می برند . شرکت های موفق نیز شروع به اجرای تکنیک های جدید بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی و یافتن منابع جمعی و اجتماعی می کنند.