«سرمایه گذاران و اعطاکنندگان وام اعتبار و سایرین به ارزیابی دورنمای خالص جریانات نقدی آتی واحد تجاری علاقهمند و غالباً سود به دست آمده را برای کمک به ارزیابی قدرت سودآوری، پیشبینی سودهای آتی، برآورد ریسک اعطای اعتبار و سرمایه گذاری واحد تجاری، به کار میگیرند» (گیرود و مولر[۳۵]، ۲۰۰۹).
مدلهای تعیین قیمت اوراق بهادار، عموماً بر پایه جریانات نقدی آتی شرکت که خود تابع سودهای آتی هستند، استوارند این ویژگی هم در مدل فیشر و هم در مدل ارزشگذاری داراییها سرمایهای[۳۶] به کار برده شده است بورس اوراق بهادار تهران نیز صرف نظر از تفاوتهای که برای تعیین قیمت سهام به وجود آورده است، سود مورد انتظار را برای محاسبه ارزش فعلی سهام به کار میبرد. اگر میان سود گزارش شده و توزیع سود سهام ارتباط برقرار باشد، سود مورد انتظار آتی، بیشتر توجه سرمایه گذاران را به خود جلب خواهد کرد. کاهش مشخص در قیمت سهام پس از اعلام کاهشهای ناگهانی سود سهام، مدرک مستدلی در مورد اهمیت سود ارائه میکند (انجوم و همکاران[۳۷]، ۲۰۱۲).
در مجموع، تحقیقات تجربی بر مبنای مفروضات بازار کارای سرمایه مؤید این مطلب است که سود حسابداری دارای محتوای اطلاعاتی است. بیانیه شماره یک (FASB) نیز اظهار میدارد که: «مهمترین منظور گزارشگری مالی عبارت است از ارائه اطلاعاتی است که از طریق اندازهگیری سود و اجزای تشکیل دهنده آن در مورد فعالیتهای یک مؤسسه تهیه میشود».
۲-۲-۷- شفافیت سود و اطلاعات
اطلاعات مایه حیات بازار است و سرمایه گذاران به اطلاعاتی که از طرف شرکتها منتشر می شود تکیه میکنند. آنها به اطلاعات معتبر، به موقع و قابل فهم در قالبهای که به راحتی قابل تجزیه و تحلیل باشد، نیاز دارند. برای کارکرد صحیح بازارهای سرمایه، لازم است سرمایه گذاران اطلاعات شرکتها را صحیح، کامل، قابل اعتماد و به موقع بدانند. اطلاعات شفاف را میتوان به عنوان یکی از ابزارهای ایفای مسئولیت پاسخگویی مدیران دانست. با افزایش محتوای اطلاعاتی گزارشات مالی که شامل اطلاعات مکمل در قالب یادداشتهای پیوست صورتهای مالی است، نه تنها حسابداران می- توانند بدان وسیله مزیت رقابتی خود را حفظ کنند، بلکه از طریق کاهش دادن اثرات معکوس اطلاعات محرمانه بر رفاه اجتماعی بیفزایند (جمشیدی، ۱۳۹۲).
یکی از الزمات رقابت سالم، دسترسی همه مشارکتکنندگان بازار به اطلاعات شفاف است. مقررات اقتصادی پنهانکاری و یا عدم شفافیت، به هم خوردن تعادل بین ریسک و بازدهی است. زمانی که اطلاعات شفاف در دسترس همگان نباشد، افراد گاه با ریسک بیشتر بازدهی کمتر خواهند داشت و برعکس، که نتیجه آن جابجایی ثروت بین عدهای اندک است و عملاً ثروت تولید نمی شود. بارزترین زیان عدم شفافیت فساد است که بر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی اثرات منفی دارد. بازارهای مالی و راهبری شرکتی از جمله محرکهای وابسته به هم برای گسترش، توسعه و افزایش رفاه جوامع بوده و اهمیت دسترسی به اطلاعات جهت اتخاذ تصمیمات منطقی و صحیح به حدی است که شفافیت اطلاعات و امکان دسترسی به ان را در شمار حقوق بشر در نظر می گیرند. بنابرین سوال این است که آیا شرکتها اطلاعات کافی ارائه میکنند و یا از مقدار اطلاعاتی که باید افشا کنند بیشتر و یا کمتر است؟ شاید دو دلیل عمده برای چنین کاری وجود داشته باشد یکی آنکه شرکتها از طریق افشای اطلاعات درون سازمانی متعلق به آینده درصدد بر میآیند تا بر سرمایه گذاران خود و حتی مشتریان اثر مثبت بگذارند و در نهایت بر اعتماد دیگران به شرکت بیفزایند. این همان واقعیتی است که شرکت علاوه بر محتوای اطلاعاتی الزامی صورتهای مالی که موجب افزایش اعتماد دیگران می شود، دست به افشای اطلاعات گسترده تر میزند. دوم آنکه شاید یک شرکت که خواهان جذب سرمایه های جدید و گسترش فعالیتها و شناساندن خود به رقبا و جامعه است، احساس کند که در مقایسه با شرکت- های دیگر و به خصوص شرکتهای بزرگ باید اطلاعات بیشتری را درباره خودش افشا کند. بیش از آنچه رسانههای همگانی و سایر منابع اعلام مینمایند. همچنین شاید انتظار از شرکتهای بزرگتر به صورت طبیعی بیشتر بوده و ذینفعان منتظر افشای اطلاعات کامل و به موقع از طرف آنها هستند (رحمانی و لهداد، ۱۳۹۰).
شفافیت اطلاعات مالی را میتوان دسترسی گسترده به اطلاعات مربوط و قابل اتکا در مورد عملکرد، وضعیت مالی، فرصتهای سرمایه گذاری، حاکمیت و ارزش و خطرپذیری شرکتها در اقتصاد تعریف کردهاند. شفافیت در اطلاعات مالی از یک سو به سهامداران خرد اطمینان میدهد که همواره اطلاعات قابل اتکا در مورد ارزش شرکت دریافت خواهند کرد و سهامداران عمده و مدیران در پی تضییع حقوق آن ها نیستند و از سوی دیگر مدیران را برای تلاش در جهت افزایش ارزش شرکت به جای پیگیری منافع شخصی کوتاهمدت ترغیب می کند (جمشیدی، ۱۳۹۲). هدف اطلاعات حسابداری کمک به ارزیابی کیفیت وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری میباشد، با این حال این ارزیابی طبق مفاهیم نظری گزارشگری مالی میبایست بر حسب ارقام پولی و به صورت کمی انجام شود، بنابرین کیفیت بالای این ارقام پولی موجب بهبود هرچه بیشتر تصمیم گیریهای اقتصادی میشود. به عبارتی، شفافیت اطلاعات مالی کیفیت تصمیمات سرمایهگذاری را تحت تأثیر قرار میدهد. مزایای بالقوه افشا و شفافیت بیشتر میتواند شامل هزینه سرمایه کاهش هزینه های نمایندگی بهبود قیمت سهام و افزایش ارزش شرکت باشد. افشای کافی اطلاعات توسط شخصیت اقتصادی به سرمایه گذاران و بستانکاران در جستجوی فرصتهای سرمایهگذاری یاری میکند و به این ترتیب سرمایه به کاراترین شرکتها روانه می شود و تأمین مالی از طریق سرمایه گذاری صحیح انجام می شود (چو و همکاران، ۲۰۱۰).