ارزیابی کلی شما بپاز ایفای نقش سمن ها در تحقق حاکمیت مطلوب در تهران
۴-۸ ابزار گردآوری داده ها
اعتبار و دقت اندازه گیری
دقت اندازه گیری این تحقیق ۵% احتمال انحراف است و بر اساس فرمول محاسبه کوکران جامعه اماری قابل تعمیم به کل شهر تهران می باشد . لذا وجود ۳۵۰۰ سمن ثبت شده در پاییتخت در محاسبات ۳۴۶ سمن مورد پرسش قابل تعمیم تنزل پیدا می کند . در این راستا به نظر دقت اندازه گیری قابل توجه است . بر همین اساس به منظور اثبات اعتبار پرسشنامه از فرمول آلفا گرونباخ که از روش های رایج در تحقیقات علوم انسانی است استفاده می شود .
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند بکار می رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
که در آن:
تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.
واریانس زیر آزمون ام.
واریانس کل آزمون.
پایایی تحقیق
پایایی در پژوهشی کمی به این معناست که سنجه های مورد استفاده در صورت اجراء به وسیله پژوهشگران مختلف بر روی آزمون های مشابه ، نتیجه یکسانی در پی خواهد داشت . ویژگی های پژوهشگر که به نحوه پاسخ دهی آزمون ها در مصاحبه نیز تاثیر می گذارد ، در پژوهش کمی نوعی نقص محسوب می شود . در حالیکه پژوهش کیفی در جستجو و درک این نکته است که افراد چگونه جهان خود را معنا می کنند و پژوهشگر را مجبور نمی کند که در جهت رسیدن به عینیت در پژوهش و جداکردن خود از مشارکت کنندگان تلافی کند . (دانایی فرد و همکاران :۱۷۵؛۱۳۸۳) . در پژوهش حاضر به منظور دسترسی به پایایی ، تلاش شده که در مرحله تحلیل داده های حاصل از تکنیک دلفی با متون و نمونه مدل های حاکمیت مطلوب در پژوهش های دیگر استفاده شود.
روایی تحقیق
تحقیقات کمی ، ابزاری دارای روایی است که آنچه را که ادعای سنجش آن را دارد به طور واقعی بسنجد . به طور مشابه در تحقیقات کیفی ، مطالعه ای دارای روایی است که به طور واقعی موضوعی را که ادعای بررسی آن را دارد ، بررسی کند . لذا به این جهت مفهوم روایی کمی و کیفی مشابه است . تفاوت در این است که در تحقیقات کمی روایی به شیوه هایی نظیر مقایس های رتبه بندی مورد استفاده در یک پرسشنامه ساختار مند متمرکز می شود ، اما در تحقیقات کیفی ، توجه روایی تفاسیر است و معیار صحت یک تفسیر نیز بینابینی بودن آن است . (دانایی فرد و همکاران :۱۷۶؛۱۳۸۳) در این پژوهش روایی تفاسیر از حلقه های بازخورد یعنی مراجعه مستقیم به اندیشه پردازان محقق گردیده است . (دانایی فرد و همکاران :۱۷۵؛۱۳۸۳) چهارچوب دلفی نیز به منظور اطمینان از صحت تفاسیر استفاده شده است .
۴-۹ قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی
در طرح تحقیق حیطه موضوعی موضوع و مساله پژوهش باید بطور کلی و همچنین بطور خاص و جزئی بیان شود.