در نتایج به دست آمده از این بررسی و سنجش، میزان توانایی کشورها برای به کارگیری آی، سی، تی و قوت ها و ضعف های آن مشخص شده است. در این بررسی و سنجش که ۱۷۸ کشور جهان را در برگرفته، برا ی نخستین بار سلسله مراتب توسعه دسترسی و میزان کاربرد ICT در سراسر دنیا تعیین شده است. ایران در این بررسی و سنجش با کسب امتیاز ۴۳۰ درصد و رتبه ۷۷، از بین ۱۷۸ کشور جهان در رده دسترسی متوسط قرار گرفته است (ضرابی ودیگران، ۱۳۸۷، ص ص ۷۵-۷۴).
در سال های اخیر کشورهای در حال توسعه به اهمیت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند توسعه ملی پی برده اند و در سیاست گذاری خرد و کلان خویش، جایگاه ویژه ای برای آن در نظر گرفته اند با این حال، اثربخشی سیاست های فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یک کشور تضمین کننده اثربخش آن در کشور دیگر نیست و از این منظر، می توان کشورهای مختلف را با توجه به ویژگی های مختلف آن ها مورد ملاحظه قرار داد. به طور کل در کشورهای در حال توسعه و در زمینه توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات می توان به موارد زیر اشاره کرد: (محمدیان روشن، ۱۳۸۹، ص ۴۱).
ـ ضعف در زیر ساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات
ـ دسترسی به کالا و خدمات مرتبط با فن آوری اطلاعات و ارتباطات
ـ انحصار در شبکه های مخابراتی
ـ عدم یکپارچگی بین واحدهای دولتی در زمینه بهره گیری از فن آوری
ـ کارفرمایی بخش دولتی
ـ نامطلوب بودن ساختار و سبک مدیریتی
ـ کوشش طاقت فرسای دولت ها برای تهیه سرمایه لازم برای ارائه خدمات عمومی ابتدایی
ـ ضریب پایین نفوذ اینترنت
ـ مشکلات دولت ها در بهره گیری از کارکنان زبده در عرصه فن آوری اطلاعات وارتباطات
۲-۱-۲۲)سیاست ها و برنامه های فن آوری اطلاعات در ایران
سیاست های استراتژیک وبرنامه های عملیاتی فن آوری اطلاعات عنوان مکتوبی است که دبیرخانه شورای فرابخشی توسعه علوم و فن آوری عرضه و پس از تصویب آن در شورا به ستاد برنامه سوم ارسال کردهاست. انجمن انفورماتیک ایران این مکتوب را در چهارچوب دو رهنمود تدوین کردهاست که عبارت اند از(احمدی، و همکار ۱۳۸۲، ص ۱۸۱):
ـ استفاده همگانی از فن آوری اطلاعات به منظور افزایش حفظ نتایج ملی و عرضه مواریث فرهنگی، علمی و اسلامی از طریق افزایش تسهیلات، بهبود خدمات، فراهم کردن امکانات، آموزش عمومی، استانداردها، مقررات توسعه شبکه های اطلاعاتی، و فرهنگ تبادل اطلاعات تسهیل می شود.
ـ فن آوری اطلاعات در سازمان های دولتی و غیر دولتی به منظور استقرار سیستم ملی اطلاع رسانی و ایجاد و افزایش ظرفیت های علمی و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق پایه گذاری تحقیقات بنیادی و کاربردی در این زمینه و تقویت صفت نرم افزار و سخت افزار برای حضور مؤثر و همه جانبه در صحنه های جهانی ضروری است.
مطالعه اجمالی پیشینه فعالیت های انفورماتیکی کشور طی ۳۷ سال گذشته، وضعیت فعلی را دارای دشواری های مزمن به عنوان میراثی از گذشته از یک سو و نقاط روشن و امیدوارکننده از سویی نشان میدهد(احمدی، و همکار ۱۳۸۲، ص ۱۸۱).
به این ترتیب سیاست های استراتژیک فن آوری اطلاعات در برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی کشور عبارت اند از: (احمدی و همکار، ۱۳۸۲، ص ۱۸۳-۱۸۲)
ـ تعیین جایگاه مناسب و تشکیل نهاد دولتی هدایت فن آوری اطلاعات کشور
ـ جهت گیری به سمت عدم تمرکز و غیردولتی شدن فعالیت های اجرایی اطلاعات
ـ حمایت از گسترش خدمات اطلاعاتی و تسهیل دسترسی عمومی به اطلاعات مجاز
ـ پیگیری تحقق عاجل بستر کارآمد، امن، و ارزان انتقال داده ها در سطح کشور با اتصال به شبکه های جهانی
ـ توجه مستمر به حفظ وارتقای کیفی منابع انسانی موجود در کارآفرینی
ـ تسریع در فراهم کردن زمینه بهره گیری مطلوب و مؤثر از فن آوری اطلاعات و بهبود ارائه خدمات به مردم
ـ فراهم کردن زمینه ارتقای کیفیت خدمات و محصولات فن آوری اطلاعات
ـ تدوین برنامه های حمایتی از افزایش عرضه، تولید و صادرات و کاهش قیمت محصولات فن آوری اطلاعات
ـ حمایت از تحقیقات در زمینه فن آوری اطلاعات و فراهم ساختن امکان دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی و فنی
بخش دوم
عملکرد مالی
۲-۲-۱) مقدمه
در بخش دوم این فصل به بحث و تعریفی در رابطه با متغیر وابسته پرداخته می شود. برای این منظور ابتدا اشاره ای به تعریف متغیر وابسته خواهد شد. پس مفهوم عملکرد، روش های اندازه گیری، فرایند ارزیابی عملکرد و الگوی تبیین عملکرد مالی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
۲-۲-۲)تشریح مفهوم عملکرد مالی
موفقیت استراتژی های هر شرکت در عملکرد شرکت منعکس میگردد. عملکرد شرکت، میزان موقعیت استراتژی های هر شرکت در خلق ارزش برای قسمت های مختلف بازار است. در نهایت عملکرد شرکت بر اساس دستیابی به اهداف کسب و کار از طریق واحدهای مختلف شرکت، تعیین می شود. شرکت های با عملکرد مطلوب، ارزش را در طول زمان، خلق می نمایند. این امر در شرکت های با عملکرد نامطلوب صورت نمی گیرد. قسمت های مختلف بازار به دنبال ارزش های مختلفی هستند. بنابرین خلق ارزش و عملکرد شرکت تنها از منظر قسمت های مختلف بازار قابل ارزیابی است( سایمونز ۱۳۸۵، ص ۲۴۹).
از عملکرد تعاریف مختلفی ارائه شده است، آن چه که در تمامی این تعاریف مشترک است نحوه انجام وظایف و مسئولیت های محوله میباشد. در یک تعریف، عملکرد نیروی انسانی را برخی بهره وری اطلاق کردهاند. ولی باید توجه داشت که عملکرد مفهومی فراتر از داده و ستاده دارد و عبارت از مجموع رفتارهای مرتبط با شغل که افراد از خود نشان میدهند. در تعریفی دیگر عملکرد عبارت از به نتیجه رسانیدن وظایفی که از طرف سازمان بر عهده نیروی انسانی گذاشته شده است عنوان شده است. در یک تعریف نسبتا جامع عملکرد عبارت است از کارایی [۱۳۴]و اثر بخشی [۱۳۵]در وظایف محوله به علاوه بعضی داده های شخصی نظیر حادثه آفرینی، تأخیر حضور بر سر کار، عینیت و کندی در کار که در این تعریف کارایی به معنای نسبت بازده به دست آمده به منابع به کار رفته میباشد و اثر بخشی عبارت است از میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده (اسدی شوکتی ۱۳۸۸، ص ۴۹) .
در تعریفی دیگر عملکرد، نتیجه واقعی و قابل اندازه گیری تلاش است. البته بین تلاش و عملکرد تفاوت فاحشی وجود دارد، اختلاف میان تلاش و عملکرد بستگی به ترکیب دو متغیر دارد، خصوصیات و تواناییهای
-
- Global Economy ↑
-
- Information ↑
-
- . Multinational ↑
-
- .IT ↑
-
- .Organitionalz ↑
-
- .Internet ↑
-
- .Optimizational ↑
-
- Social and Economic Development ↑
-
- Productivity ↑
-
- Competitive Advantage ↑
-
- Bureaucracy ↑
-
- Financial Performance ↑
-
- Investing ↑
-
- Electronic Economy ↑
-
- . Profitabler ↑