- کدگذاری انتخابی: ترکیب کدهای محوری با یکدیگر در قالب چارچوبی نظری
مدیریت مصاحبهها
- تحریر مصاحبهها
- اخذ تائید در مورد کیفیت مصاحبههای تحریر شده
- شروع تحلیلها با تکیه بر نخستین مصاحبه و ادامه این روند بر اساس ترتیب زمانی مصاحبههای انجام شده
- انجام مصاحبهها از جزء به کل
- طرح سؤالات
- یادداشت برداری
۳-۱۳-۳- گامهای انجام پژوهش به روش گراندد تئوری
میتوان فعالیتهای لازم برای گراندد تئوری پژوهش حاضر را در سه مرحله مطالعات مقدماتی، مطالعات اصلی و اقدامات تکمیلی طبقهبندی کرد (شکل شماره ۳-۷). تفاوت عمده بین این روش و دیگر رویکردها در پژوهش کیفی، تأکید آن بر شکلدهی یا تدوین نظریه است. پژوهشگران میتوانند هنگام استفاده از این روش در پی تدوین سطوح مختلف تئوری باشند. در عین حال اگر چه بیشتر مطالعات این روش در جهت تدوین تئوری است ولی این امر به دلیل علاقه شدید پژوهشگران صاحبنظر در این حوزه و نه ماهیت این روش است (داناییفرد و دیگران، ۱۳۸۳: ۱۳۴). [۷۰]
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مطالعات مقدماتی
…………………………………………………………………………………………………….
مطالعات اصلی
مساله یابی
مصاحبههای مقدماتی
انتخاب پدیده یا فرایند مورد مطالعه
تهیه طرح پژوهش
گردآوری دادهها
تحلیل دادهها (کد گذاری)
اشباع
شکل گیری نظریه نهایی
اعتبار بخشی
ارائه پیشنهاد
جمع بندی و ارائه
شکل (۳-۷) مراحل و فعالیتهای پژوهش گراندد تئوری
(منبع: نقل از دانایی فرد و اسلامی، ۱۳۸۹، برگرفته از خسروی، سروش. ۱۳۹۱)
۳-۱۳-۴- مرحله مطالعات مقدماتی
تأکید این مرحله بر انتخاب مسئله پژوهش و بیان سؤال پژوهش است. این تعریف میتواند نتیجه خلاقیت و دیدگاه شهودی محقق، تجربیات کاری و اجتماعی وی، تعامل و همکاری وی با مشارکتکنندگان در پژوهش باشد. در این مرحله محقق بر اساس دغدغههای پژوهشی و حوزه تخصصی و مطالعاتی خویش به دنبال کشف و انتخاب مشکلات و تعریف آنها در قالب مسائل پژوهشی است. سؤال پژوهش با انعطافپذیری لازم، مهمترین راهنمای محقق است که او را به بررسی رفتارهای شخص، شرایطی که حوادث در ضمن آنها رخ میدهند، اسناد، حوزه پژوهش و افرادی که مصاحبه با آنها مفید است رهنمون میشود. همچنین سؤال پژوهش مرزهایی را که باید موردمطالعه قرار گیرد تعیین کرده و به پژوهشگر کمک میکند که مسئله را محدود و دقیقتر کرده، تا پرداختن به آن در چارچوب زمان و امکانات پژوهش عملی باشد.[۱۶۹]
کوربین و اشتراوس (۲۰۰۸) مآخذی را که مسئله پژوهش از آنها نشأت میگیرد چنین بیان میکنند:
- فردی آگاه به موضوع و متخصص میتواند مسئله پژوهش را بیان کند؛
- مسئله پژوهش ممکن است بعد از بررسی ادبیات حوزهای خاص عارض شود؛
- مسئله پژوهش ممکن است از تجربه شخصی و حرفهای پژوهشگر ناشی شود؛
- مسئله پژوهش امکان دارد از خود پژوهش نشأت بگیرد.