تعهد ارتباطی مشتری رفتار خرید مشتری
۶۶/۰
۵۴/۵
تایید
فرضیه ۱: تاکتیک ارتباطات فروشگاه بر تمایل مشتری به ادامه خرید تاثیر گذار است.
همانطور که مشاهده می شود، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک ارتباطات بر تمایل مشتری ۰.۰۴ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۰۵/۲ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادار است. بنابراین فرضیه اول تحقیق تایید می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فرضیه ۲: تاکتیک رفتار ترجیحی فروشگاه بر تمایل مشتری به ادامه خرید تاثیر گذار است.
همانطور که مشاهده می شود، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک رفتار ترجیحی بر تمایل مشتری ۰۶/۰ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۶۶/۰ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار گرفته است ، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادار نیست. بنابراین فرضیه دوم تحقیق رد می شود.
فرضیه ۳ : تاکتیک شخصی سازی فروشگاه بر تمایل مشتری به ادامه خرید تاثیر گذار است.
همانطور که مشاهده می شود، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک شخصی سازی بر تمایل مشتری ۴۱/۰ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۹۱/۳ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است ، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادار است. بنابراین فرضیه سوم تحقیق تایید می شود.
فرضیه ۴ : تاکتیک پاداش فروشگاه بر تمایل مشتری به ادامه خرید تاثیر گذار است.
همانطور که مشاهده می شود، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک پاداش بر تمایل مشتری ۰۵/۰ بهدست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۹۷/۲ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد بهدست آمده معناداراست. بنابراین این فرضیه تایید می شود.
فرضیه ۵ : تمایل مشتری به ادامه خرید بر تعهد ارتباطی تاثیر گذار است.
همانطور که مشاهده می شود، ضریب مسیر برای رابطه تمایل مشتری بر تعهد ارتباطی ۷۰/۰ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۷۶/۴ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد بهدست آمده معناداراست. بنابراین این فرضیه تحقیق تایید می شود.
فرضیه ۶ : تعهد ارتباطی مشتری بر رفتار خرید مشتری تاثیر گذار است.
همانطور که مشاهده می شود، ضریب مسیر برای رابطه تعهد ارتباطی مشتری بر رفتار خرید مشتری ۶۶/۰ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۵۴/۵ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است ، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد بهدست آمده معناداراست. بنابراین این فرضیه تحقیق نیز تایید می شود.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
نتیجه گیری، مرحله نهایی کار عملی تحقیق است. این مرحله به چند دلیل حائز اهمیّت خاص است. همه نتایج در این قسمت مشخص می شوند. این قسمت خلاصه ای از یافته ها و ایده های کل فرایند علمی تحقیق است و مهم تر از همه اینکه حاصل تحقیق، آن چیزی است که در نتیجه گیری به دست می آید.
در چهار فصل گذشته کلیات تحقیق، مبانی نظری و پیشینه تحقیق، روش های جمع آوری داده ها، روش شناسی تحقیق و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها تشریح گردید. فرضیه های مورد آزمون این تحقیق در سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد آزمون قرار گرفت. در این فصل پس از ارائه نتایج، پیشنهادات کاربردی و همچنین پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی در رابطه با موضوع تحقیق بیان خواهد شد.
۵-۲ نتایج آمار توصیفی
۵-۲-۱ توصیف متغیر ارتباطات
متغیر ارتباطات دارای حداقل ۱ و حداکثر ۴.۸، میانگین ۱/۲، انحراف معیار ۹/۰ و واریانس ۹/۰ می باشد.
۵-۲-۲ توصیف متغیر رفتار ترجیحی
متغیر شخصی سازی دارای حداقل ۱ و حداکثر ۵، میانگین ۵/۲، انحراف معیار ۸/۱ و واریانس ۱/۱ می باشد.
۵-۲-۳ توصیف متغیر شخصی سازی
متغیر رفتار ترجیحی دارای حداقل ۱ و حداکثر ۵، میانگین ۴/۲، انحراف معیار ۱/۱ و واریانس ۲/۱ می باشد.
۵-۲-۴ توصیف متغیر پاداش
متغیر پاداش دارای حداقل ۱ و حداکثر ۵، میانگین ۶/۲، انحراف معیار ۱/۱ و واریانس ۲/۱ می باشد
۵-۲-۵ توصیف متغیر تمایل به خرید
متغیر تمایل به خرید از فروشگاه دارای حداقل ۱ و حداکثر ۵، میانگین ۴۹/۲، انحراف معیار ۱/۱ و واریانس ۱/۱ می باشد.
۵-۲-۶ توصیف متغیر تعهد ارتباطی
متغیر تعهد ارتباطی دارای حداقل ۱ و حداکثر ۵، میانگین ۴/۲، انحراف معیار ۱/۱ و واریانس ۲/۱ می باشد.
۵-۲-۷ توصیف متغیر رفتار خرید
متغیر رفتار خرید دارای حداقل ۱ و حداکثر ۶/۷، میانگین ۳/۲، انحراف معیار ۱/۱ و واریانس ۲/۱ می باشد.
۵-۳ نتایج آمار استنباطی
بر اساس نتایج حاصل از مدل ساختاری اولیه، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک ارتباطات و تمایل مشتری ۰.۰۴ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۲.۰۵ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادارست. لذا فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین تاکتیک ارتباطات و تمایل مشتری تایید می شود.
بر اساس نتایج حاصل از مدل ساختاری اولیه، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک رفتار ترجیحی و تمایل مشتری ۰.۰۶ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۰.۶۶ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار گرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادارنیست. لذا فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین تاکتیک رفتار ترجیحی و تمایل مشتری رد می شود.
بر اساس نتایج حاصل از مدل ساختاری اولیه، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک شخصی سازی و تمایل مشتری ۰.۴۱ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۳.۹۱ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادارست. لذا فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین تاکتیک شخصی سازی و تمایل مشتری تایید می شود.
بر اساس نتایج حاصل از مدل ساختاری اولیه، ضریب مسیر برای رابطه تاکتیک پاداش و تمایل مشتری ۰.۰۵ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۲.۹۷ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادارست. لذا فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین تاکتیک پاداش و تمایل مشتری تایید می شود.
بر اساس نتایج حاصل از مدل ساختاری اولیه، ضریب مسیر برای رابطه تمایل مشتری و تعهد ارتباطی ۰.۷۰ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۴.۷۶ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادارست. لذا فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین تمایل مشتری و تعهد ارتباطی تایید می شود.
بر اساس نتایج حاصل از مدل ساختاری اولیه، ضریب مسیر برای رابطه تعهد ارتباطی و رفتار خرید ۰.۶۶ به دست آمده است. با توجه به اینکه آماره t برای این ضریب ۵.۵۴ بدست آمده است، مقدار محاسبه شده t برای این مسیر در دامنه ] ۹۶/۱ ، ۹۶/۱- [ قرار نگرفته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدد به دست آمده معنادارست. لذا فرضیه تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین تعهد ارتباطی و رفتار خرید تایید می شود.
۵-۴ بحث و نتیجهگیری
با توجه به ظهور فروشگاه های زنجیره ای در تمام شهرها، توجه روزافزون مشتریان به آنها و افزایش شدت رقابت میان آنها، بازاریابی را می توان تدبیری برای حل این مسئله فروشگاه ها دانست. با بهره گرفتن از این رویکرد ضمن ایجاد رابطه بلندمدت با مشتری، می توان فعالیت هایی که از نگاه مشتری، مهم و ارزش زا می باشند را شناسایی، تقویت و بهبود بخشید و مشتریان بیشتری را جذب و به فروشگاه وفادار ساخت. بدین ترتیب فروشگاه ها ضمن بهره برداری از مزایای وفاداری مشتری می توانند موقعیت خود را در این بازار رقابتی بهبود بخشند. در راستای همین هدف بنگاه های اقتصادی به خصوص فروشگاه ها همواره سعی بر ارائه راهکارها و برنامه هایی برای ایجاد و حفظ روابط بلند مدت با مشتریان و در نهایت وفادارسازی آنها داشته اند. اما برنامه ریزی در این زمینه مستلزم شناخت بنگاه ها و فروشگاه ها از نقاط قوت و ضعف خود در زمینه ایجاد رابطه با مشتری و وفادار سازی آنها و همچنین بررسی میزان اهمیت اقدامات انجام شده از نظر مشتریان می باشد. از طرفی در دنیای امروز، خریداران برای تصمیم گیری در فرایند خرید، با سؤالها و اما و اگرهای بسیاری روبه رو هستند. تنوع محصولات مختلف باعث شده است تا مشتریان با حق انتخاب های فراوانی روبه رو باشند. از سویی دیگر شرکتها دریافته اند که هزینه جذب مشتریان جدید چند برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است. بنابراین شرکت ها همواره باید ناظر و مراقب تعامل بین خود و مشتریانشان باشند و با شناخت و درک صحیح از نیازها و ارزش های مدنظر مشتریان، کالاها و خدمات با ارزشی را به آنان ارائه کنند تا با جلب رضایتمندی، در آنها وفاداری ایجاد کرده و از این طریق از تغییر جهت آنها به سمت شرکت های دیگر جلوگیری نمایند و در این راستا بازاریابی تعاملی یکی از موفق ترین رویکردها است.
این